Χειμώνας και ηλεκτρικά αυτοκίνητα: η αλήθεια για την αυτονομία τους στις χαμηλές θερμοκρασίες

 

Στις ψυχρές θερμοκρασίες, ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο είναι αναμενόμενο να διανύσει λιγότερα χιλιόμετρα με μία φόρτιση. Τι άλλο χρειάζεται να γνωρίζετε όμως σχετικά με την οδήγηση ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου το χειμώνα;

 

Δεν πρόκειται να σας πούμε ψέματα: η απόδοση των ηλεκτρικών αυτοκινήτων μειώνεται το χειμώνα. Οι ψυχρές θερμοκρασίες επηρεάζουν την απόδοση της μπαταρίας, μειώνοντας την αυτονομία και αναγκάζοντας σας να φορτίζετε συχνότερα. Καθώς όμως το ποσοστό πωλήσεων νέων ηλεκτροκίνητων μοντέλων έχει φτάσει το 14,5% στην παγκόσμια αγορά, το ερώτημα είναι πόση αυτονομία χάνετε κάτω από αυτές τις συνθήκες και κατά πόσο μπορείτε να οδηγήσετε ένα ηλεκτρικό όχημα σε θερμοκρασίες κάτω από το μηδέν.

Ως προς το τελευταίο ερώτημα, η σύντομη απάντηση είναι: ναι, φυσικά. Εδώ και χρόνια η Νορβηγία έχει καταφέρει – χάρη και στα ισχυρά κίνητρα που παρείχε – να βρεθεί στην κορυφή της παγκόσμιας ζήτησης ηλεκτρικών αυτοκινήτων, παρά τις ακραίες χειμερινές της θερμοκρασίες. Αυτό καθιστά σαφές ότι σε μια χώρα όπως η Ελλάδα, το σχετικά ήπιο κλίμα δεν πρόκειται να προκαλέσει προβλήματα στη λειτουργία ενός ηλεκτροκίνητου αυτοκινήτου.

Κάποιες εταιρείες, όπως η Renault, προσφέρουν online εργαλεία που σας βοηθούν να υπολογίσετε τι αυτονομία θα πρέπει να αναμένετε καθώς οι θερμοκρασίες πέφτουν. Για παράδειγμα, κατά την οδήγηση ενός Zoe σε κανονικές συνθήκες (δηλαδή σε θερμοκρασίες 20 βαθμών κελσίου και με σταθερή ταχύτητα 50 χιλιομέτρων), η Renault προβλέπει ότι θα καταφέρετε να διανύσετε 376 χιλιόμετρα με μία πλήρη φόρτιση.

Αν ωστόσο η θερμοκρασία έπεφτε στους 5 βαθμούς και λειτουργούσε το σύστημα θέρμανσης σε όλη τη διάρκεια της μετακίνησης, η αυτονομία θα έπεφτε στα 300 χιλιόμετρα, σύμφωνα με τους υπολογισμούς της Renault – με τη μείωση να αγγίζει το 20%. Τα πράγματα χειροτερεύουν καθώς οι θερμοκρασίες πέφτουν κάτω από το μηδέν, αφού στους -5 βαθμούς, ένα Zoe R135 θα διανύσει μόλις 244 χιλιόμετρα πριν χρειαστεί να το συνδέσετε με κάποιον φορτιστή. Είναι σημαντικό να σημειώσουμε επίσης ότι όσο μεγαλύτερη είναι μια μπαταρία, τόσο μεγαλύτερο είναι και το περιθώριο απώλειας ενέργειας.

 

Γιατί το κρύο μειώνει την ηλεκτρική αυτονομία;

Οι χαμηλές θερμοκρασίες επηρεάζουν αρνητικά τις μπαταρίες λόγω των χημικών αντιδράσεων που συντελούνται καθώς αυτές αποθηκεύουν και απελευθερώνουν ηλεκτρισμό. Οι μπαταρίες ιόντων λιθίου – τις οποίες συναντούμε συνήθως σε ηλεκτρικά και υβριδικά αυτοκίνητα – βασίζονται στη μετακίνηση ιόντων λιθίου από την άνοδο προς την κάθοδο: οι χαμηλές θερμοκρασίες επιβραδύνουν αυτή τη διαδικασία, μειώνοντας την απόδοση της μπαταρίας και αυτό μπορεί να επιφέρει δραματική μείωση στην αυτονομία του οχήματος.

Ωστόσο, για αρκετούς οδηγούς, ακόμα και τα 244 χιλιόμετρα αναμένεται να αποδειχθούν αρκετά. Αν οι μετακινήσεις σας είναι σχετικά σύντομες και είστε σε θέση να φορτίσετε στη δουλειά, ή στο σπίτι, μπορείτε ακόμα και να προετοιμάσετε το αυτοκίνητο σας ζεσταίνοντας την καμπίνα του, ξεπαγώνοντας τα παράθυρα και ενεργοποιώντας τα θερμαινόμενα καθίσματα πριν αποσυνδέσετε το φορτιστή και ξεκινήσετε για τον προορισμό σας.

Με αυτό τον τρόπο δε θα καταφέρετε μόνο να παραμείνετε ζεστοί και άνετοι, αλλά θα ζεστάνετε και τη μπαταρία σας, προετοιμάζοντας τη ώστε να περιορίσει την απώλεια ενέργειας, αφού όσο υψηλότερη διατηρηθεί η θερμοκρασία της, τόσο πιθανότερο είναι να αποδώσει καλύτερα. Συχνά, τα αυτοκίνητα που διαθέτουν βοηθητική αντλία θερμότητας αποδίδουν καλύτερα για αυτόν τον λόγο: αν ζείτε σε μία περιοχή που επηρεάζεται ιδιαίτερα από το κρύο, θα σας συμβουλεύαμε να επιλέξετε ένα μοντέλο που είναι διαθέσιμο με αυτό το χαρακτηριστικό.

 

Οι χαμηλές θερμοκρασίες επηρεάζουν την ταχύτητα φόρτισης;

Παρόλο που η φόρτιση του αυτοκινήτου στη βροχή ή στο χιόνι δεν εγκυμονεί κινδύνους, μία παρενέργεια των χαμηλών θερμοκρασιών είναι ότι ο χρόνος φόρτισης σε έναν ταχυφορτιστή ενδέχεται να είναι μεγαλύτερος από τον κανονικό. Η Tesla παραδέχεται ότι οι ακραίες καιρικές συνθήκες μπορούν να μειώσουν την ταχύτητα φόρτισης στους σταθμούς Supercharger του δικτύου της, ενώ πιθανολογείται ότι το ίδιο ισχύει και σε άλλα δίκτυα.

Ωστόσο, πέρα από το να ρίχνετε μια ματιά στην ένδειξη προβλεπόμενης αυτονομίας του οχήματος, καθώς και στην κατάσταση στο δρόμο, δεν υπάρχουν πολλοί λόγοι να ανησυχείτε όταν πρόκειται να οδηγήσετε ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο στους χειμερινούς μήνες.

Τα ηλεκτρικά οχήματα τείνουν να είναι βαρύτερα και με διαφορετικά οδηγικά χαρακτηριστικά σε σχέση με αντίστοιχα μοντέλα με κινητήρες βενζίνης, ή πετρελαίου. Αυτό σημαίνει ότι η επανάκτηση του ελέγχου έπειτα από κάποια απώλεια πρόσφυσης θα μπορούσε να είναι δυσκολότερη. Σε κάθε περίπτωση, η κοινή λογική επιτάσσει να οδηγούμε προσεκτικότερα στη βροχή και στον παγετό, άσχετα από το είδος του αυτοκινήτου. Φυσικά, οποιοδήποτε μειονέκτημα στην οδική συμπεριφορά μπορεί να εξισορροπηθεί επενδύοντας σε ένα καλό σετ χειμερινών ελαστικών, η σημασία των οποίων είναι εξίσου καίρια για ένα ηλεκτροκίνητο και ένα αυτοκίνητο με κινητήρα εσωτερικής καύσης.

 

Συμπερασματικά, μπορείτε να οδηγήσετε ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο στις ψυχρότερες ημέρες του χειμώνα. Φροντίστε να συντηρείτε το όχημα σας, ελέγχοντας το σύστημα πλύσης των υαλοκαθαριστήρων, το αντιψυκτικό και τις πιέσεις των ελαστικών και όλα θα πάνε καλά. Και θυμηθείτε ότι δε θα χρειαστεί να σταθείτε για πέντε λεπτά κάτω από καταρρακτώδη βροχή για να γεμίσετε το ντεπόζιτο σας με βενζίνη.

 

Υπάρχουν ηλεκτρικά αυτοκίνητα που αποδίδουν καλύτερα από άλλα στο κρύο;

Τα ηλεκτρικά οχήματα δεν είναι όλα ίδια και οι διαφορές στο πώς επηρεάζεται η απόδοση τους στο κρύο έχουν ήδη αρχίσει να γίνεται αισθητές σε διάφορες δοκιμές. Στο ένα άκρο του φάσματος, το Hyundai Ioniq Electric συνέχισε να αποδίδει πάνω από 6,4 χιλιόμετρα ανά kWh σε μικτές συνθήκες, ακόμα κι όταν η μέση θερμοκρασία πλησίαζε το μηδέν.

Αντίθετα, μία μετακίνηση στον αυτοκινητόδρομο με ένα MG4 EV έδειξε ότι η απόδοση του περιοριζόταν σε 4,9 χιλιόμετρα ανά kWh σε χαμηλές θερμοκρασίες, παρόλο που το μοντέλο κατέγραψε 6,1 χιλιόμετρα ανά kWh στην ίδια μετακίνηση τους καλοκαιρινούς μήνες. Στο μεταξύ, το Subaru Soltera (και τα συγγενή Toyota bZ4X και Lexus RX) φάνηκε να επηρεάζεται ιδιαίτερα, σημειώνοντας μόλις 4 χιλιόμετρα ανά kWh σε θερμοκρασίες που πλησίαζαν το μηδέν – και αυτό με το σύστημα κλιματισμού απενεργοποιημένο. 

Αξίζει να θυμηθούμε ότι ακόμα και τα βενζινοκίνητα και πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα δε μένουν ανεπηρέαστα από τις χαμηλές θερμοκρασίες, παρόλο που η πτώση στην απόδοση τους δεν οφείλεται στη χρήση του συστήματος θέρμανσης της καμπίνας τους. Πολλά από τα συστήματα ενός σύγχρονου κινητήρα εσωτερικής καύσης χρειάζεται να φτάσουν στη σωστή θερμοκρασία προκειμένου να λειτουργήσουν στη μέγιστη απόδοση τους και αυτή η διαδικασία παίρνει περισσότερο χρόνο όταν κάνει κρύο. Ωστόσο, οι διαφορές στην απόδοση ενός κινητήρα εσωτερικής καύσης ανάλογα με την εξωτερική θερμοκρασία τείνουν να είναι μικρότερες σε σχέση με αυτές των ηλεκτρικών οχημάτων. 

 

Πώς να αξιοποιήσετε καλύτερα το ηλεκτρικό αυτοκίνητο σας

Αναρωτιέστε πώς να μεγιστοποιήσετε την απόδοση του ηλεκτρικού οχήματος σας τους χειμερινούς μήνες; Ακολουθήστε τις συμβουλές μας:

 

Συνδέστε και προθερμάνετε το αυτοκίνητο σας

Αν είστε σε θέση να το κάνετε, αξίζει να προθερμάνετε την καμπίνα του αυτοκινήτου καθώς αυτό φορτίζει. Με αυτό τον τρόπο, συνεχίζετε να κρατάτε το αυτοκίνητο ζεστό καθώς βρίσκεται στην πρίζα, αντί να χρειαστεί να μειώσετε την αυτονομία του αυτοκινήτου σας για να ζεσταθείτε αφού ξεκινήσετε. Η συχνή φόρτιση θα σας βοηθήσει να απαλλαγείτε και από το άγχος σχετικά με την αυτονομία.

 

Χρησιμοποιήστε τα θερμαινόμενα καθίσματα (και κλείστε το σύστημα θέρμανσης!)

Τα θερμαινόμενα καθίσματα και το τιμόνι ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου χρησιμοποιούν πολύ λιγότερη ενέργεια από τον ανεμιστήρα του κλιματιστικού συστήματος. Αν οι συνθήκες είναι ανεκτές, η απενεργοποίηση του κλιματιστικού μπορεί να βοηθήσει αρκετά στη μεγιστοποίηση της αυτονομίας σας.

 

Μην τρέχετε

Μπορεί να ακούγεται προφανές, αλλά όσο γρηγορότερα οδηγείτε, τόσο μειώνετε την απόδοση του αυτοκινήτου σας. Ακόμα και μία μείωση από τα 110 στα 100 χιλιόμετρα στον αυτοκινητόδρομο μπορεί να αυξήσει αισθητά την αυτονομία. Οδηγείτε απαλά και χρησιμοποιήστε τη λειτουργία Eco του αυτοκινήτου σας, επίσης.

 

Χρησιμοποιήστε το σύστημα δορυφορικής πλοήγησης

Τα συστήματα δορυφορικής πλοήγησης στα περισσότερα ηλεκτροκίνητα μοντέλα μπορούν να υπολογίσουν την πιο αποδοτική διαδρομή για να φτάσετε στον προορισμό σας – βοηθώντας σας ίσως να εξοικονομήσετε αρκετά πολύτιμα χιλιόμετρα. Το ίδιο ισχύει και για το Google Maps, αν προτιμάτε να βασιστείτε στη συνδεσιμότητα Apple CarPlay ή Android Auto.

 

Μεγιστοποιήστε την ανάκτηση ενέργειας πέδησης

Η ρύθμιση του επιπέδου ανάκτησης της ενέργειας πέδησης του αυτοκινήτου σας βοηθά στην αποθήκευση εκείνης της ενέργειας που κατά τα άλλα χάνεται καθώς επιβραδύνετε ή σηκώνετε το πόδι από το γκάζι. Έχετε υπόψη σας, ωστόσο, ότι σε συνθήκες έντονης χιονόπτωσης ή παγετού, το σύστημα αυτό θα μπορούσε να προκαλέσει απώλεια της πρόσφυσης, οπότε σας συμβουλεύουμε να το απενεργοποιήσετε σε ακραίες καιρικές συνθήκες.