Πώς να εξοικονομείτε καύσιμα: ο απόλυτος οδηγός

Οι συνεχείς αυξήσεις και διακυμάνσεις στις τιμές των καυσίμων αποτελούν μόνιμη πηγή δυσφορίας για τους οδηγούς.

Προκειμένου να σας βοηθήσουμε να εξοικονομήσετε χρήματα, ετοιμάσαμε τον απόλυτο οδηγό για οικονομική οδήγηση. Το hypermiling, όπως έχει επικρατήσει να αποκαλείται η μεγιστοποίηση της οικονομίας καυσίμου, θα σας βοηθήσει να μειώσετε αισθητά τα λίτρα καυσίμου που καταναλώνετε ανά 100 χιλιόμετρα που διανύετε.

Και παρόλο που η ταχύτητα με την οποία οδηγείτε παραμένει ο σημαντικότερος παράγοντας που επηρεάζει την κατανάλωση καυσίμου, υπάρχουν μερικοί ακόμα τρόποι με τους οποίους μπορείτε να αλλάξετε τις οδηγικές σας συνήθειες για να μειώσετε σε ουσιαστικό βαθμό τα χρήματα που ξοδεύετε στην αντλία καυσίμου.

 

8 συμβουλές εξοικονόμησης βενζίνης και πετρελαίου

 

  1. Διατηρήστε το αυτοκίνητο σας καλοσυντηρημένο

Η τακτική συντήρηση και τα service βελτιώνουν την απόδοση του αυτοκινήτου σας, μειώνοντας την κατανάλωση καυσίμου.

Είναι ιδιαίτερα σημαντικό να σιγουρευτείτε ότι τα λάστιχα σας είναι φουσκωμένα στη σωστή πίεση, δηλαδή με βάση τις ενδείξεις στο βιβλίο του κατασκευαστή, αφού η υπερβολικά χαμηλή ή υψηλή πίεση επηρεάζουν αρνητικά την οικονομία. Οι πιέσεις των ελαστικών εξαρτώνται επίσης από το φορτίο: αν μεταφέρετε τέσσερις επιβάτες και αποσκευές, θα χρειαστεί να φουσκώσετε τα ελαστικά σας στις μέγιστες προτεινόμενες τιμές.

 

  1. Ελαφρύ δεξί πόδι – κίνηση μέσα στα όρια ταχύτητας με την υψηλότερη δυνατή σχέση στο κιβώτιο

Η υπερβολική ταχύτητα αποτελεί την κυριότερη αιτία σπατάλης καυσίμου, οπότε το να πιέζετε ελαφρά το γκάζι και να φροντίζετε κάθε επιτάχυνση να είναι ομαλή είναι ιδιαίτερα σημαντικό για την αποδοτική οδήγηση.

Φυσικά, πάντα θα υπάρχουν περιπτώσεις στη διάρκεια μιας μετακίνησης όπου θα χρειαστεί να επιταχύνετε, αλλά αυτό δε σημαίνει ότι πρέπει να ξεκινάτε σαν να βρίσκεστε στη γραμμή εκκίνησης ενός αγώνα.

Ωστόσο το μεγαλύτερο μυστικό που αφορά την επίτευξη χαμηλής κατανάλωσης είναι να οδηγείτε έχοντας επιλέξει την υψηλότερη δυνατή ταχύτητα στο κιβώτιο, ενώ παραμένετε μέσα στο όριο ταχύτητας. Η καλύτερη συμβουλή σχετικά με τις αστικές περιοχές είναι να αλλάζετε ταχύτητες νωρίς, φροντίζοντας να παραμένετε στις χαμηλότερες δυνατές στροφές, δηλαδή γύρω στις 2000. Θυμηθείτε ότι όσο γρηγορότερα περιστρέφεται ένας κινητήρας, τόσο περισσότερα καύσιμα χρησιμοποιεί.

Η βέλτιστη ταχύτητα για εξοικονόμηση καυσίμου ποικίλλει από αυτοκίνητο σε αυτοκίνητο, αλλά ενδεικτικά θα αναφέρουμε ότι όταν το Audi A6 σημείωσε νέο ρεκόρ στα χέρια της ομάδας του RAC, διανύοντας 1865 χιλιόμετρα με ένα μόνο γέμισμα, είχε υπολογιστεί ότι η πιο αποδοτική ταχύτητα ήταν 83 χιλιόμετρα με έβδομη σχέση και σε επίπεδο έδαφος.

Και παρόλο που υπάρχει μία ιδανική ταχύτητα, οι συνθήκες και οι διακυμάνσεις στο δρόμο δεν επιτρέπουν συχνά να την πετύχετε, οπότε θα χρειαστεί να αυτοσχεδιάσετε και να μάθετε να προσαρμόζετε την οδήγηση σας σε ό,τι συναντήσετε.

Αυτό σημαίνει ότι σε γενικές γραμμές, δεν υπάρχει μία ταχύτητα που να είναι καθολικά ιδανική για εξοικονόμηση καυσίμου.

Για αρκετά χρόνια, τα 90 χιλιόμετρα θεωρούνταν συχνά ότι αποτελούσαν τη βέλτιστη ταχύτητα. Αυτό οφειλόταν στις δοκιμές κατανάλωσης, οι οποίες διεξάγονταν τότε σε τρεις συνθήκες, δηλαδή στην πόλη, σε 90 και σε 120 χιλιόμετρα, αναδεικνύοντας – καθόλου απροσδόκητα – τα 90 χιλιόμετρα σαν οικονομικότερη συνθήκη.

Πέρα από το ότι η οικονομία καυσίμου διαφέρει από όχημα σε όχημα, υπάρχουν και άλλοι παράγοντες που την επηρεάζουν, όπως η πίεση των ελαστικών, η παρουσία αξεσουάρ όπως μια σχάρα, ή ο τρόπος οδήγησης. Όλα τα παραπάνω καλύπτονται στη συνέχεια του άρθρου.

 

  1. Προνοήστε – προσπαθήστε να παραμείνετε σε κίνηση

Σε συνέχεια των παραπάνω, είναι απαραίτητο να διατηρείτε σταθερή την ταχύτητα του οχήματος όσο αυτό είναι δυνατό, προκειμένου να πετύχετε την μέγιστη εξοικονόμηση καυσίμου. Προφανώς το πόσο εφικτό είναι κάτι τέτοιο εξαρτάται από τις κυκλοφοριακές συνθήκες, καθώς και από τη φύση του δρόμου, αλλά παραμένει γεγονός ότι το να επιβραδύνετε και να χρειαστεί να επιταχύνετε και πάλι απαιτεί περισσότερα καύσιμα.

Η καλύτερη συμβουλή είναι να οδηγείτε όσο ομαλά γίνεται, χρησιμοποιώντας απαλά το τιμόνι, το γκάζι και τα φρένα. Καθώς επιβραδύνετε, είναι καλό να διατηρείτε την ταχύτητα στο κιβώτιο, αφού σε αυτή την περίπτωση ενεργοποιείται η διακοπή παροχής καυσίμου στους κινητήρες με σύστημα ψεκασμού, πράγμα που σημαίνει ότι χρησιμοποιείτε σχεδόν μηδενικά καύσιμα καθώς φρενάρετε.

Προσπαθήστε να προβλέψετε τι θα συμβεί κοιτώντας μακριά μπροστά σας. Με αυτόν τον τρόπο, θα δείτε έγκαιρα ένα κόκκινο φανάρι που ανάβει και θα αντιληφθείτε ότι μπορείτε να αφήσετε το γκάζι, ώστε να επιβραδύνετε απαλά και ίσως να καταφέρετε παραμείνετε σε κίνηση, αντί να αναγκαστείτε να σταματήσετε εντελώς.

Το να ανεβαίνετε σε ανηφόρες καταστρέφει την εξοικονόμηση καυσίμου: όταν βλέπετε έναν λόφο, προσπαθήστε να επιταχύνετε λίγο πριν τον φτάσετε, μειώνοντας σταδιακά το γκάζι καθώς ανεβαίνετε. Η πρόσθετη ορμή μπορεί να αποδειχθεί αρκετή ώστε να ελαχιστοποιήσετε την επιβάρυνση στην κατανάλωση.

 

  1. Το cruise control χρησιμοποιεί περισσότερα καύσιμα;

Ο έλεγχος πλοήγησης βοηθά στην εξοικονόμηση καυσίμου μόνο αν οδηγείτε σε επίπεδο έδαφος, πράγμα που εξηγεί γιατί η χρήση του προτείνεται για κίνηση στον αυτοκινητόδρομο.

Με τη διατήρηση σταθερής ταχύτητας να αποτελεί βασικό ζητούμενο στην εξοικονόμηση καυσίμου, ο έλεγχος πλοήγησης μπορεί βοηθήσει σε αυτό το σκοπό όσο κινείστε σε δρόμους χωρίς κλίσεις, καθιστώντας την οδήγηση σας όσο αποδοτική γίνεται και αποτρέποντας τις άσκοπες επιταχύνσεις.

Ωστόσο, αν χρησιμοποιείτε το cruise control συχνά και σε δρόμους που δεν είναι επίπεδοι, θα συναντήσετε περιπτώσεις όπου η κατανάλωση καυσίμου θα αυξηθεί.

Αυτό οφείλεται στο ότι ο έλεγχος πλοήγησης αντιδρά πιο αργά από εσάς στις αλλαγές στην κλίση του εδάφους, πράγμα που σημαίνει ότι όταν φτάνετε σε μία κατηφόρα – όπου  φυσιολογικά θα σηκώνατε το πόδι από το γκάζι για να διατηρήσετε την ίδια ταχύτητα καθώς κατηφορίζετε – το σύστημα θα έμενε στο γκάζι για λίγο ακόμα, αφού δεν είναι σε θέση να δει την κατηφόρα στην οποία φτάνετε. Η συχνή οδήγηση με αυτόν τον τρόπο θα οδηγούσε σε αυξημένη κατανάλωση καυσίμου.

Οι πιο αποδοτικοί από άποψη κατανάλωσης δρόμοι δεν είναι οι επαρχιακοί δρόμοι μίας λωρίδας, ή οι αστικοί δρόμοι των 35 χιλιομέτρων, αλλά οι αυτοκινητόδρομοι. Εκεί μπορείτε να αφήσετε το αυτοκίνητο σας στην υψηλότερη σχέση στο κιβώτιο και να κινηθείτε ομαλά, χρησιμοποιώντας το ελάχιστο δυνατό καύσιμο.

 

  1. Μην αυξάνετε την αεροδυναμική αντίσταση

Μην αφήνετε σχάρες ή κουτιά οροφής πάνω στο αυτοκίνητο σας, γιατί δημιουργούν αεροδυναμική αντίσταση, αναγκάζοντας το αυτοκίνητο σας να χρησιμοποιεί περισσότερα καύσιμα για να την υπερνικήσει. Επιπρόσθετα, η αντίσταση αυτή αυξάνει όσο γρηγορότερα οδηγείτε.

Μία άδεια σχάρα οροφής αυξάνει την αεροδυναμική αντίσταση κατά 16% όταν οδηγείτε με 120 χιλιόμετρα την ώρα. Στην ίδια ταχύτητα, ένα κουτί οροφής προσθέτει 39% αντίστασης, κάνοντας το αυτοκίνητο σας πολύ λιγότερο αποδοτικό. 

Ακόμα και εκείνα τα σημαιάκια που μπορεί να είχατε τοποθετήσει στο αυτοκίνητο σας για να δείξετε την υποστήριξη σας για την ομάδα σας είναι ικανά να αυξήσουν την κατανάλωση καυσίμου!

Η οδήγηση με ανοιχτό παράθυρο επιδρά με παρόμοιο τρόπο.

 

  1. Ο κλιματισμός και η θέρμανση χρησιμοποιούν καύσιμα;

Ο κλιματισμός χρησιμοποιεί την ισχύ του κινητήρα και συνεπώς αυξάνει την κατανάλωση καυσίμου ως και περίπου ένα λίτρο ανά 100 χιλιόμετρα, οπότε αποφύγετε να τον ενεργοποιήσετε αν δε σας είναι απαραίτητος, εφόσον σας απασχολεί η οικονομία καυσίμου.

Όσο για τη θέρμανση, η επιβάρυνση στην κατανάλωση αναμένεται να είναι σχεδόν αμελητέα, αφού χρησιμοποιεί τη θερμότητα που παράγει ο κινητήρας και τη διανέμει μέσω ενός ανεμιστήρα που τροφοδοτείται από τη μπαταρία, καταναλώνοντας μικρή ποσότητα καυσίμου για τη φόρτιση της.

 

  1. Συνδυάστε μετακινήσεις: ο ζεστός κινητήρας έχει καλύτερη απόδοση

Σκεφτείτε το ενδεχόμενο να κάνετε μία συνολική μετακίνηση αντί για αρκετές μικρές. Από τη στιγμή που ένας κινητήρας έχει ζεσταθεί, έχει καλύτερη απόδοση, ενώ οι εκκινήσεις από κρύα κατάσταση αυξάνουν την κατανάλωση, ακόμα κι αν διανύσετε τελικά τα ίδια χιλιόμετρα.

Αυτός είναι ο λόγος που η ομάδα του RAC που σημείωσε τη διαδρομή-ρεκόρ κρατούσε το αυτοκίνητο σε σχεδόν μόνιμη λειτουργία, σταματώντας μόνο σε ένα σημείο για 20 λεπτά, με αποτέλεσμα να καταφέρει να διασχίσει 14 χώρες με μόνο ένα γέμισμα. Μιλάμε για 1865 χιλιόμετρα, με μέση ταχύτητα 72 χιλιομέτρων και την εκπληκτικά χαμηλή κατανάλωση 1,33 λίτρων ανά 100 χιλιόμετρα.

 

  1. Ελαφρύνετε το φορτίο

Αν και αυτός δεν είναι ο πιο καθοριστικός παράγοντας, εξυπακούεται ότι όσο βαρύτερο είναι ένα όχημα, τόσο περισσότερα καύσιμα καταναλώνει.

Για αυτό το λόγο, μην αποθηκεύετε στο χώρο αποσκευών πράγματα που δε σας είναι απαραίτητα, αφού αυξάνουν το συνολικό βάρος του αυτοκινήτου σας, δυσχεραίνοντας την εξοικονόμηση καυσίμου μακροπρόθεσμα.

 

Τι λένε οι ειδικοί

Η επαγγελματίας οδηγός αγώνων Ρεβέκκα Τζάκσον και ο δημοσιογράφος Άντριου Φράνκελ έσπασαν το παγκόσμιο ρεκόρ των περισσότερων χωρών που έχει διασχίσει κανείς με ένα γέμισμα ντεπόζιτου, οπότε μπορούν να μας δώσουν μερικές συμβουλές για οικονομική οδήγηση.

Ρεβέκκα Τζάκσον: «Για να πετύχει κανείς υψηλή οικονομία καυσίμου, θα πρέπει να κοιτάζει μακριά όσο είναι δυνατό, ώστε να προβλέψει όσα πρόκειται να συναντήσει. Αυτή αποτελεί μία καλή οδηγική συνήθεια γενικότερα, αλλά ήταν απόλυτα κρίσιμη για εμάς.»

«Το βασικό είναι να παραμείνετε σε κίνηση και να μη χάσετε την ορμή σας. Η επιτάχυνση από στάση κοστίζει πολύ σε κατανάλωση και το ίδιο ισχύει για τις μεγάλες ανηφόρες.»

«Προσπαθήσαμε να μη φρενάρουμε τόσο, αλλά να μειώνουμε την ταχύτητα μας αφήνοντας το γκάζι. Αν μπορείτε να συνεχίσετε να κινείστε αργά αντί να σταματάτε στην κίνηση, είναι κάτι θετικό, αλλά θα πρέπει να προσέξετε να μη γίνεστε ενοχλητικοί, αφήνοντας πολύ μεγάλο κενό από τα αυτοκίνητα μπροστά σας.»

«Θα πρέπει να ακούτε τον κινητήρα σας για να σιγουρευτείτε ότι δε χρησιμοποιείτε υπερβολικά χαμηλές στροφές, αλλά από την άλλη πλευρά, πρέπει να είναι αρκετές, οπότε χρειάζεται ισορροπία ώστε να μην καταπονείτε τον κινητήρα σας.»

Άντριου Φράνκελ: «Φτάνοντας σε έναν κόμβο, θα πρέπει να γνωρίζετε αν μπορείτε να τον διασχίσετε χωρίς να επιβραδύνετε υπερβολικά, ρυθμίζοντας την ταχύτητα σας προσεκτικά πριν εισέλθετε.»

«Όταν φτάνετε σε μία ανηφόρα, θα πρέπει να κρίνετε όχι μόνο την κλίση της, αλλά και την πιθανή της διάρκεια. Αν μπορείτε να διακρίνετε ότι δεν κρατάει για πολύ, είναι καλύτερα να κυλήσετε, να αφήσετε την ταχύτητα σας να πέσει και να παραμείνετε με την ίδια σχέση στο κιβώτιο, παρά να την κατεβάσετε από νωρίς. Κάθε ανηφόρα είναι διαφορετική και φυσικά θα πρέπει να προσπαθήσετε να μαντέψετε.»