Η σύντομη ιστορία της Peugeot

 

Η Peugeot είναι ένας από τους μεγαλύτερους κατασκευαστές αυτοκινήτων στην Ευρώπη, με τις δραστηριότητες της να ξεκινούν στις αρχές του 19ου αιώνα. Φυσικά, δεν έφτιαχναν αυτοκίνητα εκείνη την εποχή, αλλά ξεκίνησαν κατασκευάζοντας μύλους του καφέ και ποδήλατα.

Πώς έφτασε λοιπόν η Peugeot να γίνει η τεράστια μάρκα που είναι σήμερα; 

Ας ρίξουμε μία ματιά στην ιστορία της Peugeot, από τους μύλος του καφέ ως τον όμιλο PSA και τη Stellantis:

 

Πότε ξεκίνησε η Peugeot να κατασκευάζει αυτοκίνητα;

Η Peugeot ιδρύθηκε το 1810 και αποτελούσε μία οικογενειακή βιομηχανία, η οποία ξεκίνησε παράγοντας μύλους για καφέ, πιπέρι και αλάτι.

Ο Αρμάν Πεζό λάνσαρε το ποδήλατο με μεγάλο μπροστινό τροχό «Le Grand Bi» το 1882, ανάμεσα σε άλλα ποδήλατα. Η Peugeot παρέμεινε δραστήρια στην κατασκευή ποδηλάτων μέχρι αρκετά πρόσφατα.

Έπειτα από μία συνάντηση με τον Γκότλιμπ Ντάιμπλερ, ο Πεζό πείστηκε ότι η αυτοκινητοβιομηχανία θα αποτελούσε μία επικερδή δραστηριότητα. Το πρώτο αυτοκίνητο της Peugeot, ένα τρίκυκλο που κινούνταν με ατμό, κατασκευάστηκε το 1889 σε μόλις τέσσερις μονάδες. Το 1890, η μάρκα εγκατέλειψε τον ατμό, ο οποίος απαιτούσε βαριές και ογκώδεις κατασκευές, δημιουργώντας ένα τετράτροχο αυτοκίνητο με βενζινοκινητήρα εσωτερικής καύσης. Την κατασκευή του ανέλαβε η Panhard κάτω από την άδεια της Daimler.

Η παραγωγή ξεκίνησε με 29 μονάδες το 1892, φτάνοντας τις 300 το 1899. Η Peugeot έγινε ο πρώτος κατασκευαστής που χρησιμοποίησε συμπαγή λάστιχα για τους τροχούς ενός αυτοκινήτου με βενζινοκινητήρα.

Η Peugeot αποτέλεσε επίσης έναν πρωτοπόρο των αγώνων αυτοκινήτου, με τον Αλμπέρ Λεμέτρ να κερδίζει τον αγώνα Παρίσι-Ρουέν με ένα Peugeot 3 ίππων. Τρία ακόμα Peugeot συμμετείχαν στον αγώνα Παρίσι-Μπορντό-Παρίσι, σηματοδοτώντας την πρώτη φορά όπου χρησιμοποιήθηκαν πνευματικά ελαστικά της Michelin στους αγώνες. Οι πρώτοι κινητήρες Peugeot κατασκευάστηκαν το 1896, τερματίζοντας την εξάρτηση της εταιρείας από τη Daimler, ενώ χρησιμοποιήθηκαν για πρώτη φορά στο μοντέλο Type 15. Την ίδια χρονιά, ο Αρμάν Πεζό έφυγε προκειμένου να σχηματίσει τη δική του εταιρεία, την Societe Anonyme des Automobiles Peugeot, κατασκευάζοντας ένα εργοστάσιο στην Οντινκόρ με στόχο να επικεντρωθεί αποκλειστικά στην παραγωγή αυτοκινήτων. Οι συνολικές πωλήσεις αυτοκινήτων στη Γαλλία έφτασαν τις 1200 εκείνη τη χρονιά, με 300 από αυτές να αντιστοιχούν στην Peugeot.

Το 1909 η Peugeot λάνσαρε το Bébé, ένα μικρό όχημα με μονοκύλινδρο κινητήρα 5 ίππων σε σχεδιασμό του Έτορε Μπουγκάτι, το οποίο βοήθησε την εταιρεία να αποκτήσει την εικόνα του ηγέτη στον τομέα του στυλ και να αποτινάξει τη συντηρητική της εικόνα.

 

Τι συνέβη με την Peugeot στον Α΄ Παγκόσμιο Πόλεμο;

Όπως συνέβη και με άλλους κατασκευαστές της εποχής, η παραγωγή σταμάτησε στη διάρκεια του Πρώτου Παγκόσμιου Πολέμου. Η Peugeot έγινε ένας σημαντικός κατασκευαστής όπλων και στρατιωτικών οχημάτων, παράγοντας από ποδήλατα μέχρι και οβίδες.

Μετά τη λήξη του πολέμου, η εταιρεία επέστρεψε αμέσως στην παραγωγή αυτοκινήτων και στους αγώνες. Ο Αντρέ Μπουαλό συμμετείχε στο Targa Florio του 1919 με ένα αυτοκίνητο που είχε σχεδιαστεί για να αγωνιστεί πριν από τον πόλεμο και παρόλα αυτά κατάφερε να κερδίσει, σε μία από τις καλύτερες οδηγικές στιγμές της καριέρας του.

Στα νέα μοντέλα, είχαμε το Type 153 που λανσαρίστηκε το 1926 και το Type 183 στο 1928.

 

Πότε λανσαρίστηκε το Peugeot 201

To Peugeot 201 λανσαρίστηκε το 1929 και αποτέλεσε το φθηνότερο όχημα στη γαλλική αγορά. Σύντομα ξεκίνησε η οικονομική κρίση, η οποία μείωσε τις πωλήσεις, όμως η εταιρεία κατάφερε να επιβιώσει.

Το αυτοκίνητο συνέχισε να παράγεται μέχρι το 1937 στο εργοστάσιο στη Σοσό, όπου σήμερα έχει την τιμητική του θέση στο διπλανό μουσείο της Peugeot. Το Peugeot 201 θεωρείται το πρώτο μοντέλο που παρήγαγε ο κατασκευαστής σε μεγάλη κλίμακα και παρουσιάστηκε στην Έκθεση Αυτοκινήτων του Παρισιού το 1929. Μέσα στη δεκαετία του ’30 λανσαρίστηκαν αρκετές διαφορετικές εκδόσεις του 201, ενώ αυξήθηκε και η χωρητικότητα του κινητήρα του. Το 201C του 1931 θεωρείται ότι ήταν το πρώτο αυτοκίνητο μαζικής παραγωγής που διέθετε ανεξάρτητη ανάρτηση εμπρός, χαρακτηριστικό που υιοθετήθηκε ταχύτατα από τους ανταγωνιστές.

 

Πότε λανσαρίστηκε το Peugeot 202

Η παραγωγή του 202 ξεκίνησε από το 1938 και διακόπηκε το 1942, ενώ έπειτα από μία σύντομη επανεκκίνηση το 1945, ξεκίνησε και πάλι το 1946. Οι πωλήσεις συνεχίστηκαν μέχρι το 1949, οπότε το μοντέλο αντικαταστάθηκε από το 203.

Το αυτοκίνητο λανσαρίστηκε επίσημα το Μάρτιο του 1938, με τη συνοδεία ενός δείπνου και μιας παρουσίασης για τον Ειδικό Τύπο. Την προηγούμενη χρονιά η Peugeot διεξήγαγε μία έρευνα ανάμεσα στους επισκέπτες της Έκθεσης Αυτοκινήτων του Παρισιού, ώστε να γνωρίζει τι αναζητούν σε ένα μικρό όχημα. Η ενέργεια αυτή προκάλεσε ιδιαίτερα θετική δημοσιότητα πριν από το λανσάρισμα του μοντέλου.

Το 402 ακολούθησε σύντομα, με την παραγωγή να ξεκινά το 1935 και να συνεχίζεται μέχρι το τέλος του 1941, παρά τη ναζιστική κατοχή.

 

Τι συνέβη με την Peugeot μετά τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο;

Η παραγωγή αυτοκινήτων επανεκκινήθηκε το 1946 με το 202. Το 1947 η Peugeot λάνσαρε το 203, το οποίο διέθετε σύστημα διεύθυνσης κρεμαγιέρας και υδραυλικά φρένα. Το μοντέλο σημείωσε ρεκόρ πωλήσεων και παρέμεινε στην παραγωγή μέχρι και το 1960.

Το Peugeot 403 λανσαρίστηκε το 1955. Το μοντέλο είναι ίσως διασημότερο από ως το αυτοκίνητο του τηλεοπτικού επιθεωρητή Κολούμπο. Διέθετε κινητήρα 1,5 λίτρου και σημείωσε 1 εκατομμύριο πωλήσεις μέχρι τον τερματισμό της παραγωγής του το 1962.

Η Peugeot ξεκίνησε τις πωλήσεις στις ΗΠΑ το 1958, ενώ λάνσαρε το 404 το 1960, ένα αυτοκίνητο που κατάφερε να κερδίσει τέσσερις φορές στο Ράλι Σαφάρι Ανατολικής Αφρικής ανάμεσα στο 1963 και το 1968. 

 

Πότε η Peugeot αγόρασε τη Citroen και την Chrysler Europe;

Η Peugeot απέκτησε το 30% των μετοχών της Citroen το 1974 και την αγόρασε εξ ολοκλήρου το 1975. Η Citroen είχε λάβει μεγάλη οικονομική ενίσχυση από τη γαλλική κυβέρνηση σε μία προσπάθεια να αντιμετωπίσει τα οικονομικά της προβλήματα, τα οποία οφείλονταν στο ότι είχε εξελίξει πολλά, ρηξικέλευθα μοντέλα σε σχέση με τους οικονομικούς της πόρους, όπως η Citroen SM.

Η PSA έγινε η μητρική εταιρεία ώστε να διατηρηθεί ο ξεχωριστός χαρακτήρας της Peugeot κα της Citroen, με τις δύο μάρκες να μοιράζονται κοινούς πόρους. Για ένα μικρό διάστημα, η Peugeot διατηρούσε και τον έλεγχο της Maserati, την οποία πούλησε το 1975.

Το 1978 η Peugeot απέκτησε το ευρωπαϊκό τμήμα της Chrysler, με τη γκάμα της μάρκας να πωλείται με το αναγεννημένο σήμα της Talbot. Η πώληση αυτοκινήτων Talbot τερματίστηκε το 1987.

 

Πότε λανσαρίστηκε το Peugeot 205

Το 205 λανσαρίστηκε το 1983, όντας ένα supermini που σημείωσε τεράστια επιτυχία. Για μεγάλο διάστημα, ήταν το πρώτο σε πωλήσεις αυτοκίνητο στη Γαλλία, ενώ ήταν εξαιρετικά δημοφιλές και σε άλλες περιοχές της Ευρώπης, όπως η Αγγλία, όπου οι ετήσιες πωλήσεις έφταναν συχνά τις 50.000. Σε αρκετά μέρη του κόσμου, οι πωλήσεις συνεχίστηκαν μέχρι το 1998, ακόμα και έπειτα από το λανσάρισμα του 106. Η παραγωγή του τερματίστηκε το 1999 με το λανσάρισμα του 206, το οποίο σημείωσε επίσης εξαιρετική επιτυχία. Παράλληλα, το Peugeot 405 ήταν ένα μεσαίου μεγέθους saloon που λανσαρίστηκε το 1987 με στόχο να ανταγωνιστεί το Ford Sierra. Αποδείχτηκε δημοφιλές, ενώ ψηφίστηκε Ευρωπαϊκό Αυτοκίνητο της χρονιάς και σημείωσε 2,5 εκατομμύρια πωλήσεις. 

 

Η Peugeot στο 2000

Το 2006, η PSA ανακοίνωσε την πρόθεση της να κλείσει τη μονάδα της στο Κόβεντρι της Αγγλίας. Το αποτέλεσμα ήταν η απώλεια 2.300 θέσεων εργασίας στο εργοστάσιο και άλλων 5.000 στην εφοδιαστική αλυσίδα. Οι πόρτες της έκλεισαν τον Ιανουάριο του 2007, έπειτα από το τέλος της παραγωγής του Peugeot 206 το Δεκέμβριο.

Το 2007 η Peugeot ήταν ενεργή στο 72% των παγκόσμιων αγορών, ποσοστό που φιλοδοξούσε να αυξήσει σε 90%. Η μάρκα ξεκίνησε την προσέγγιση νέων αγορών εστιάζοντας στην Κίνα, τη Ρωσία και τη Νότια Αμερική, ενώ έκανε την επανεμφάνιση της στην ινδική αγορά ύστερα από 14 χρόνια, με ένα νέο εργοστάσιο στη Γκουτζαράτ.

Η General Motors απέκτησε το 7% της Peugeot, στα πλαίσια μίας προσπάθειας μείωσης των εξόδων μέσω της συνεργασίας στους τομείς των προμηθειών και της εξέλιξης προϊόντων. Ωστόσο, η General Motors πούλησε το μερίδιο της στην Peugeot το 2007.

Το 2013 κυκλοφόρησε η φήμη ότι Κινέζοι επενδυτές είχαν πρόθεση να επενδύσουν στην εταιρεία. Την επόμενη χρονιά η οικογένεια Πεζό δέχτηκε να απεμπολήσει τον έλεγχο της εταιρείας, μειώνοντας τη συμμετοχή της από 25% σε 14%. Η Dongfeng Motors και η γαλλική κυβέρνηση θα συμμετείχαν στην εταιρεία σε ποσοστό 14% η κάθε μία, πράγμα που σήμαινε ότι τρεις εταίροι θα κατείχαν ίσα δικαιώματα ψήφου. Το 2014 η Dongfeng Peugeot-Citroen ανακοίνωσε το χτίσιμο ενός τέταρτου εργοστασίου στην Κίνα, με σκοπό την κατασκευή οχημάτων SUV και MPV.

 

Πότε λανσαρίστηκε το Peugeot 3008

Το μικρό crossover της Peugeot αποκαλύφθηκε το 2008 στο Ντουμπρόβνικ της Κροατίας, με τις πωλήσεις να ξεκινούν τον Απρίλιο του 2009. Παρά την κριτική που δέχτηκε για το στυλ του, το 3008 απέσπασε θετικές κριτικές, κερδίζοντας τον τίτλο του αυτοκινήτου της χρονιάς του περιοδικού What Car? και του 2010 and Semperit Irish Car of the Year.

Το νέο 3008 παρουσιάστηκε το 2016 και έγινε διαθέσιμο στις αγορές τον Ιανουάριο του 2017. Ήταν μία μεγάλη ευκαιρία για την Peugeot, η οποία έτεινε να αποκτήσει μία από τις μεγαλύτερες γκάμες μοντέλων στον κλάδο. Το νέο 3008 κέρδισε τον τίτλο του αυτοκινήτου της χρονιάς για το CarBuyer, το οποίο το ανακήρυξε καλύτερο SUV. Επίσης, αναδείχτηκε Ευρωπαϊκό Αυτοκίνητο της Χρονιάς το Μάρτιο του 2017, την ίδια ημέρα όπου ο όμιλος PSA ανακοίνωσε ότι επρόκειτο να αγοράσει το τμήμα της General Motors Opel για 2,3 δισεκατομμύρια δολάρια. 

 

Πότε λανσαρίστηκε το Peugeot 5008

Το 5008 είναι ένα μεσαίου μεγέθους crossover SUV που πρωτοπαρουσιάστηκε το καλοκαίρι του 2009 και λανσαρίστηκε το Νοέμβριο της ίδιας χρονιάς. Το μοντέλο διατίθεται σε εκδόσεις 5, ή 7 θέσεων. Η αρχιτεκτονική και τα μηχανικά του μέρη είναι κοινά με του Citroen C4 Grand Picasso.

Το 5008 αποδείχτηκε εξαιρετικά επιτυχημένο, ενώ έλαβε τον τίτλο του MPV της χρονιάς από το What Car?. Το μοντέλο πωλείται σε έντεκα χώρες της Ασίας και της Μέσης Ανατολής, καθώς και στη Βόρεια Αφρική, τη Νότια Αμερική και την Ευρώπη, με εξαιρέσεις την Ουκρανία και τη Ρωσία.

Η δεύτερη γενιά του 5008 παρουσιάστηκε στην Έκθεση Αυτοκινήτου Παρισιού το 2016, με τις πωλήσεις να ξεκινούν την επόμενη χρονιά και το μοντέλο να ανταγωνίζεται τα Hyundai Santa Fe, Skoda Kodiaq και Honda CR-V.

 

Το 2020 έγινε γνωστό ότι η PSA βρισκόταν σε διαπραγματεύσεις με τον όμιλο Fiat-Chrysler, στοχεύοντας στη συγχώνευση των δύο ομίλων, η οποία ολοκληρώθηκε με την ίδρυση της Stellantis το 2021. Ο πολυεθνικός όμιλος αποτελεί την έκτη μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία στον κόσμο και περιλαμβάνει γνωστές μάρκες όπως τις Peugeot, Citroen, Jeep, Chrysler, Fiat, Alfa Romeo και άλλες. Ένας από τους άξονες της κοινής στρατηγικής των μελών της, που εστιάζει στο μέλλον της αυτοκίνησης, αφορά τέσσερις νέες πλατφόρμες για ηλεκτροκίνητα οχήματα που πρόκειται να αναπτυχθούν μέχρι το τέλος της δεκαετίας.