Η σύντομη ιστορία της Mercedes-Benz

Η Mercedes-Benz αποτελεί τόσο μία καθιερωμένη μάρκα, όσο και μία υπενθύμιση όσων είναι δυνατό να καταφέρει κανείς μέσα στην αυτοκινητοβιομηχανία. Και μόνο η αναφορά στο όνομα Mercedes φέρνει στο νου πολύ περισσότερα από ένα αυτοκίνητο. Η αναγνωρισιμότητα και η ταυτότητα μιας μάρκας που έχει συσχετιστεί τόσο με την αξιοπιστία και με την πολυτέλεια δεν κερδίζεται εύκολα. Ωστόσο, όντας ο παλαιότερος κατασκευαστής με συνεχή δραστηριότητα, η Mercedes είχε άφθονο χρόνο για να χτίσει αυτή τη φήμη. Παρακάτω θα ρίξουμε μια ματιά στην πλούσια ιστορία της Mercedes-Benz.

 

Πότε ξεκίνησε η Mercedes-Benz να κατασκευάζει αυτοκίνητα;

Το ξεκίνημα της Mercedes φτάνει πίσω στο 1886, με την εφεύρεση του οχήματος με κινητήρα εσωτερικής καύσης. Αυτή έλαβε χώρα σε δύο διαφορετικές τοποθεσίες στη νοτιοδυτική Γερμανία, οι οποίες απείχαν μόλις 100 χιλιόμετρα. Ο Καρλ Μπενζ παρήγαγε ένα βενζινοκίνητο όχημα με τρεις τροχούς, ενώ ο Γκότλιμπ Ντάιμλερ και ο Βίλχεμ Μάιμπαχ μετέτρεψαν μία άμαξα σε όχημα που κινούνταν από βενζινοκινητήρα, χωρίς να έχει η κάθε πλευρά υπόψη της τι ετοίμαζε η άλλη. Ο Ντάιμλερ και ο Μάιμπαχ συνέχισαν με την κατασκευή του πρώτου τετράτροχου βενζινοκίνητου αυτοκινήτου, ιδρύοντας την Daimler-Motren-Gesellschaft. Η DMG ξεκίνησε την πώληση οχημάτων το 1890. Ο Benz ακολούθησε κατά πόδας, παράγοντας το πρώτο του τετράτροχο το 1891. Το 1900, η μάρκα Benz & Cie αποτελούσε το μεγαλύτερο κατασκευαστή αυτοκινήτων του κόσμου. Τα πρώτα μοντέλα που έφεραν το σήμα της Mercedes ήταν μία σειρά σπορ αυτοκινήτων της DMG που πήραν το όνομα τους από την Μερτσέντες, κόρη του πλούσιου επιχειρηματία και λάτρη των σπορ αγώνων Εμίλ Τζέλινεκ.

 

Πότε η Mercedes-Benz έγινε η Mercedes-Benz;

Ίσως να μη σας λύθηκε η απορία με τα παραπάνω, μια που οι Μπενζ και Ντάιμλερ είχαν ξεκινήσει να κατασκευάζουν αυτοκίνητα, αλλά όχι σε συνεργασία. Πότε ξεκίνησαν να κατασκευάζουν αυτοκίνητα μαζί, λοιπόν;

Οι δύο πλευρές συνέχισαν να δουλεύουν χωριστά μέχρι το 1924. Έπειτα, εξαιτίας των οικονομικών συνεπειών του Πρώτου Παγκοσμίου Πολέμου, οι δύο ανταγωνιστές ξεκίνησαν τη συνεργασία τους. Έπειτα από δύο χρόνια συγχωνεύτηκαν επίσημα, σχηματίζοντας τη Daimler-Benz AG. Τα αυτοκίνητα και φορτηγά της εταιρείας θα παράγονταν πλέον κάτω από το όνομα Mercedes-Benz. Η ένωση των δύο εταιρειών ήταν εξαιρετικά επιτυχής, με την παραγωγή των αυτοκινήτων τους να εκτοξεύεται στις 7.000 το 1927. Σύντομα η μάρκα έγινε ο ηγέτης της βιομηχανίας της και έπειτα από τη μεγάλη και υψηλού κύρους W15, η Mercedes-Benz άρχισε να αποτελεί ξεχωριστό τμήμα της Daimler-Benz AG.

Μία κάμπριο έκδοση της W15 λανσαρίστηκε λίγα χρόνια αργότερα, με το πρώτο μικρό οικογενειακό αυτοκίνητο να ακολουθεί με το όνομα W23.

 

Πότε ξεκίνησε η πώληση του 260 D Model;

Το 260 D Model είναι διάσημο επειδή αποτέλεσε το πρώτο πετρελαιοκίνητο επιβατικό όχημα και λανσαρίστηκε το 1936.

Η Mercedes λάνσαρε διάφορα επιτυχημένα μοντέλα στη δεκαετία του ’30, τα οποία περιλαμβάνουν το W136 Spohn Roadsterκαι την W138 limousine. Όμως όλα αυτά έγιναν στα 30’s και γνωρίζουμε όλοι τι ακολούθησε.

 

Τι συνέβη στη Mercedes-Benz στη διάρκεια του Δεύτερου Παγκοσμίου Πολέμου;

Όπως συνέβη και με άλλες γερμανικές εταιρείες της εποχής, ο Δεύτερος Παγκόσμιος Πόλεμος αποτέλεσε μια σκοτεινή εποχή για τη Mercedes-Benz. Η εταιρεία βασίστηκε σε καταναγκαστική εργασία, η οποία συμπεριλάμβανε αιχμάλωτους πολέμου, για να εκπληρώσει το ρόλο της στην πολεμική προσπάθεια των Ναζί. Υπήρξαν ακόμα και απεργοί εργαζόμενοι που στάλθηκαν σε στρατόπεδα συγκέντρωσης. Σύμφωνα με την ιστοσελίδα της Daimler, σχεδόν οι μισοί από τους 63.610 υπαλλήλους της ήταν πολίτες που εκτελούσαν καταναγκαστικά έργα, αιχμάλωτοι πολέμου, ή κρατούμενοι σε στρατόπεδα συγκέντρωσης.

Αν και η εταιρεία σταμάτησε να παράγει αυτοκίνητα για να συνεισφέρει στην πολεμική προσπάθεια, ο κόσμος δε σταμάτησε να τα οδηγεί. Η Mercedes-Benz 770 ήταν ένα πολυτελές αυτοκίνητο που η μάρκα παρήγαγε από το 1930 ως το 1943. Το αυτοκίνητο είναι γνωστότερο για τη χρήση του από αξιωματικούς των Ναζί, όπως ο Χέρμαν Γκέρινγκ, ο Χάινριχ Χίμλερ, ο Ράινχαρντ Χάιντριχ ή και ο ίδιος ο Χίτλερ. Οι τύποι αμαξώματος περιλάμβαναν μία λιμουζίνα, ένα αυτοκίνητο τουρισμού και ένα cabriolet. Η 770K διέθετε θωράκιση για νάρκες και αλεξίσφαιρο αμάξωμα και τζάμια. Άλλα οχήματα που παρήγαγε η Daimler-Benz περιλάμβαναν το φορτηγό LG 3000 και τους κινητήρες αεροπλάνων DB 600 και DB601.

Μετά τον πόλεμο, η Daimler-Benz ομολόγησε τις διασυνδέσεις της με το ναζιστικό καθεστώς και συμμετείχε στην πρωτοβουλία «Μνήμη, Ευθύνη και Μέλλον» πληρώνοντας 12 εκατομμύρια σαν επανορθώσεις στις οικογένειες ατόμων που υποχρεώθηκαν σε καταναγκαστική εργασία.

Κάποια από τα εναπομείναντα 770 βρίσκονται είτε στα χέρια ιδιωτών, ή σε μουσεία. Ένα από αυτά είναι το γερμανικό μουσείο αυτοκίνησης, ενώ ένα άλλο είναι σε αυτό της Οτάβας. Το 2009, ένα 770 που χρησιμοποιούσε ο Χίτλερ αποκτήθηκε στην τιμή αρκετών εκατομμυρίων από έναν Ρώσο δισεκατομμυριούχο, ο οποίος δεν έχει κατονομαστεί.

 

H Mercedes-Benz μετά το δεύτερο παγκόσμιο

H Mercedes-Benz είχε μία εντυπωσιακή ανάκαμψη στη μεταπολεμική περίοδο, χάρη στο υψηλό επίπεδο εξαγωγών και στο μονοπώλιο της στην αγορά πετρελαιοκίνητων επαγγελματικών οχημάτων. Η παραγωγή αυτοκινήτων συνεχίστηκε με την 170 V.

Κατά τη δεκαετία του ’50 η Mercedes-Benz λάνσαρε κάποια από τα ομορφότερα της αυτοκίνητα, όπως την 190 και την 300 SL. Η 300 L ήταν το πρώτο αυτοκίνητο παραγωγής με ψεκασμό καυσίμου.

Η επιτυχία συνεχίστηκε στη δεκαετία του ’60 με τις 220, 230 και 600, η οποία είναι επίσης γνωστή με τον κωδικό W100.

 

Πότε η Daimler-Benz αγόρασε τη Maybach;

Θυμάστε τη Maybach που αναφέραμε στην αρχή του άρθρου; Η εταιρεία κατέληξε τελικά στην ιδιοκτησία της Daimler-Benz μερικές δεκαετίες αργότερα.

Η Maybach κατασκεύασε το πρώτο της αυτοκίνητο το 1919 και η παραγωγή του ξεκίνησε δύο χρόνια αργότερα. Από το 1921 ως το 1940 ακολούθησαν πολυτελή οχήματα, τα οποία σήμερα θεωρούνται κλασσικά. Η Daimler-Benz αγόρασε τη Maybach το 1960 και τη χρησιμοποίησε για να παράγει ειδικές εκδόσεις αυτοκινήτων της Mercedes. Η Maybach έγινε το πολυτελές τμήμα της εταιρείας με μοντέλα όπως η Maybach 57 και η 62. Ωστόσο, απέτυχε να ανταγωνιστεί μάρκες όπως η Rolls-Royce και η Bentley. Κάποιοι υποστηρίζουν ότι αυτό οφείλεται στη μέτρια οδηγική τους εμπειρία, ενώ άλλοι θεωρούν ότι τα μοντέλα της Maybach δε διαφοροποιούνταν αρκετά από αυτά της Mercedes και συνεπώς δεν απέπνεαν την ίδια αίσθηση αποκλειστικότητας με μία Rolls-Royce ή μια Bentley.

Το 2012 η Maybach σταμάτησε τις δραστηριότητες της, αφήνοντας χώρο για περισσότερα μοντέλα στη γκάμα της σειράς Mercedes S-Class. Ωστόσο, αυτό δεν κράτησε πολύ και το 2014 η Mercedes επιβεβαίωσε την αναβίωση της μάρκας, η οποία πήρε τη θέση της δίπλα στη σειρά AMG line. Η ναυαρχίδα Mercedes-Maybach S600 αποκαλύφθηκε το 2015.

 

Πότε ξεκίνησε η Mercedes να παράγει τα αυτοκίνητα Smart;

Ο σχεδιασμός του Smart ξεκίνησε στις αρχές της δεκαετίας του ’70 και συνεχίστηκε ως τα τέλη του ’80. Ο Νίκολας Χάγιεκ, διευθύνων σύμβουλος της Swatch, ήθελε να δημιουργήσει ένα αυτοκίνητο πόλης και προσέγγισε τη Volkswagen για αυτόν το σκοπό, αλλά η πρόταση του απορρίφθηκε. Έτσι στράφηκε προς τη Mercedes.

Το πρώτο μοντέλο λανσαρίστηκε από τη Daimler-Benz τον Οκτώβριο του 1998. Το όνομα Smart παραπέμπει στη συνεργασία ανάμεσα στη Swatch και τη Mercedes: Swatch Mercedes Art. Ένα από τα ονόματα που προτάθηκαν ήταν «Swatchmobile» οπότε ας είμαστε ευγνώμονες που προτιμήθηκε το Smart.

Τα μοντέλα περιλάμβαναν το Smart City-Coupe, το Smart Crossblade, το Smart ForFour και το Smart ForTwo. Δεν αποτελεί υπερβολή να πούμε ότι το Smart δίχασε αρκετά το κοινό στη διάρκεια της παραγωγής του, με κάποιους να το ερωτεύονται και άλλους να το αντιμετωπίζουν με απόλυτη περιφρόνηση.

 

Πότε λανσαρίστηκε η Mercedes-AMG;

Η Mercedes-AMG αποτελεί το τμήμα υψηλών επιδόσεων της of Mercedes-Benz. Δημιουργήθηκε το 1967 από πρώην μηχανικούς της Mercedes, λειτουργώντας σαν κατασκευαστής κινητήρων. Στη συνέχεια η εταιρεία ξεκίνησε να κατασκευάζει ειδικές εκδόσεις αυτοκινήτων της Mercedes, αλλά και να παράγει εξαρτήματα και αξεσουάρ στη δεκαετία του ‘80.

Τα ανεπίσημα πακέτα βελτιώσεων της AMG συνεχίστηκαν μέχρι τη δεκαετία του ’90, όπου η Daimler-Benz συνειδητοποίησε ότι θα μπορούσε να αυξήσει το κέρδος της προσφέροντας τα βελτιωμένα αυτοκίνητα, ή τα πακέτα αναβαθμίσεων, υπογράφοντας τελικά συμβόλαιο συνεργασίας το 1993. Αυτή η κίνηση παρείχε στην AMG πρόσβαση στο δίκτυο αντιπροσώπων της Daimler-Benz, με τη συνεργασία να αποφέρει μοντέλα όπως η Mercedes C36 AMG. Το 1999 η Daimler Chrysler – όπως ήταν τότε γνωστή – απέκτησε το 51% των μετοχών της AMG και άλλαξε το όνομα της σε Mercedes-AMG GmbH. Η σειρά της AMG συνεχίζει να παράγει ακόμα πολυτελέστερες και γρηγορότερες εκδόσεις των κανονικών μοντέλων της Mercedes-Benz.

Όλοι οι κινητήρες AMG είναι χειροποίητοι και κάθε μηχανικός που τους κατασκευάζει βάζει μία σφραγίδα με την υπογραφή του στον κινητήρα. Όπως φαίνεται, υπάρχουν μόνο 50 κατασκευαστές κινητήρων στην AMGs.

 

Πότε συγχωνεύτηκε η Daimler με την Chrysler;

Το γεγονός που έγινε γνωστό σα «συγχώνευση μεταξύ ίσων» συνέβη το 1998. Ήταν η μεγαλύτερη διεθνής συμφωνία όλων των εποχών, με την αξία της να αποτιμάται σε 38 δισεκατομμύρια δολάρια.

Κάποια από τα αυτοκίνητα που προέκυψαν σε αυτό το διάστημα ήταν το Chrysler Crossfire που βασίστηκε στη Mercedes SLK, η Mercedes 3.2L V6 και το Dodge Sprinter.

Ωστόσο, αυτός ο «ονειρεμένος γάμος» κράτησε μέχρι το 2007, όπου η Daimler συμφώνησε να πουλήσει την Chrysler στην Cerberus Capital Management.

 

Mercedes-Benz και μηχανοκίνητα σπορ

Η Mercedes είχε πάντα περίοπτη θέση στους αγώνες, την οποία είχε καταλάβει πριν από τη συγχώνευση της σε μία εταιρεία. Οι επιτυχίες της είχαν σημειωθεί στο Mille Miglia και το Παρίσι-Ρουέν, ενώ στο πρόσφατο παρελθόν συνεργάστηκε με την ομάδα της McLaren.

Υπήρξαν εποχές όπου η Mercedes αποσύρθηκε από τους αγώνες, με κυριότερη αυτή της τραγωδίας του Λε Μαν το 1955, όπου μία Mercedes-Benz 300 SLR τράκαρε με ένα άλλο αυτοκίνητο και εκτοξεύτηκε στις κερκίδες, σκοτώνοντας 83 θεατές και τον οδηγό της. Μέχρι σήμερα, είναι το χειρότερο ατύχημα που συνέβη ποτέ στα μηχανοκίνητα σπορ.

 

Η Mercedes-Benz σήμερα

Δε χρειάζεται να σας πούμε ότι η Mercedes παραμένει εξαιρετικά δημοφιλής. Αν και είναι διάσημη για τα μεγάλα, πολυτελή οχήματα της, η εταιρεία έχει βαθιά παράδοση στους αγώνες, ενώ εξίσου δημοφιλή είναι και τα φορτηγά, τα λεωφορεία και κάποια ποιο οικονομικά επιβατικά μοντέλα της.

Η μάρκα έχει φροντίσει να συνεχίσει να πρωτοπορεί, με πιο πρόσφατο παράδειγμα το Vision Tokyo, ένα αυτό-οδηγούμενο ηλεκτρικό βαν που κινείται από μία υβριδική κυψέλη υδρογόνου. Η γκάμα της Mercedes περιλαμβάνει ποικιλία μοντέλων, από την A-Class ως την S Class, με άφθονες ενδιάμεσες επιλογές.