Η ιστορία της Volvo: Πώς ο Σουηδός κατασκευαστής έγινε ο ηγέτης στον τομέα της ασφάλειας

 

Έχοντας καταφέρει να γίνει συνώνυμη με την ασφάλεια, την αξιοπιστία και την ποιότητα, η Volvo είναι μία εμβληματική σουηδική μάρκα. Διεθνώς, η εταιρεία έχει αποκτήσει τη φήμη μίας σχετικά πολυτελούς μάρκας, αλλά στη Σουηδία θεωρείται κυρίως ένας κατασκευαστής πρακτικών οικογενειακών αυτοκινήτων. Πώς κατάφερε όμως να αποκτήσει αυτή τη φήμη;

 

Πότε ξεκίνησε η Volvo να κατασκευάζει αυτοκίνητα;

Η Volvo, το όνομα της οποίας σημαίνει «κυλάω» στα λατινικά, ιδρύθηκε από τους Άσαρ Γκάμπριελσον και Γκούσταφ Λάρσον το 1927, με στόχο να κατασκευάσει ένα αυτοκίνητο που προτεραιότητα του ήταν η ποιότητα και η ασφάλεια. Η μάρκα αποτέλεσε θυγατρική του κατασκευαστή ρουλεμάν με την επωνυμία SKF στο Γκέτεμποργκ.

Η εταιρεία παρήγαγε αυτοκίνητα με κλειστή και ανοιχτή οροφή, τα οποία ονομάζονταν OV5 και PV4. Η κατασκευή των μοντέλων ήταν τέτοια ώστε να μπορούν να ανταπεξέλθουν στο σουηδικό κλίμα. Ωστόσο, οι πωλήσεις που σημείωναν ήταν χαμηλές. Η πρώτη άμεση εμπορική επιτυχία της Volvo προήλθε από το πρώτο της φορτηγό, καθιστώντας τη μάρκα επιτυχημένη από τα πρώτα της βήματα.

Το πρώτο πολυτελές μοντέλο ήταν το PV645, το οποίο παρουσιάστηκε το 1933. Αν και τα φορτηγά συνέχισαν να έχουν τον πρώτο ρόλο, η Volvo έκανε σημαντικές επενδύσεις στην εξέλιξη των αυτοκινήτων της. Αλλά φυσικά, ακολούθησε ο Β΄ Παγκόσμιος Πόλεμος.

 

Τη συνέβη με τη Volvo κατά τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο;

Στη διάρκεια του πολέμου, οι ρυθμοί παραγωγής μειώθηκαν. Η προσοχή της εταιρείας στράφηκε στο να εξοπλίσει τις ένοπλες δυνάμεις, επεκτείνοντας αρκετά το εύρος των δραστηριοτήτων της. Ωστόσο, η ουδετερότητα του Νορβηγικού κράτους σήμαινε ότι η Volvo δεν επηρεάστηκε τόσο έντονα όσο μάρκες όπως η BMW και η Citroen: μέχρι το 1944, η εταιρεία είχε παρουσιάσει το PV444.

Το PV444 ήταν το πρώτο πραγματικά μικρό αυτοκίνητο της Volvo και σημείωσε άμεση επιτυχία. Το αυτοκίνητο απέκτησε τον πρώτο ρόλο στις παραγωγικές δραστηριότητες του κατασκευαστή, πράγμα που συνεχίστηκε με το PV544 στη δεκαετία του 1960. Ήταν επίσης το αυτοκίνητο που άνοιξε στη Volvo το δρόμο των εξαγωγών στην αγορά των ΗΠΑ.

 

Πότε άρχισε η Volvo να χρησιμοποιεί τη ζώνη ασφαλείας τριών σημείων;

Μία από τις σημαντικότερες καινοτομίες της Volvo ήταν η χρήση ζωνών ασφαλείας τριών σημείων. Ήταν κάτι πρωτόγνωρο που σηματοδοτούσε το ξεκίνημα μίας σειράς καινοτομιών στον τομέα της ασφάλειας: To 2009 η Volvo ανέφερε ότι ένα εκατομμύριο ανθρώπινες ζωές σώθηκαν από την εποχή όπου εφευρέθηκε η ζώνη ασφαλείας τριών σημείων. Θα πρέπει να σημειωθεί ότι η Volvo δεν κράτησε τη σχετική πατέντα για τον εαυτό της, αφού συνειδητοποίησε τη σημασία της στον τομέα της ασφάλειας και την κατέστησε διαθέσιμη σε όλους τους κατασκευαστές.

Άλλα χαρακτηριστικά ασφαλείας που η Volvo εισήγαγε στα αυτοκίνητα της στις δεκαετίες 1960-70 περιλαμβάνουν:

Ζώνες απορρόφησης σύγκρουσης

Παιδικά καθίσματα που κοιτούν προς τα πίσω

Μπάρες προστασίας πλευρικής σύγκρουσης

Αναδιπλούμενες κολώνες τιμονιού

 

Πού βρίσκονται τα εργοστάσια της Volvo;

To 1964 η Volvo άνοιξε ένα νέο εργοστάσιο στην Τορσλάντα της Σουηδίας, το οποίο είχε τη δυνατότητα να παράγει 200.000 αυτοκίνητα το χρόνο. Το πρώτο εργοστάσιο που ίδρυσε η εταιρεία στο εξωτερικό ήταν στη Νέα Σκωτία του Καναδά, ωστόσο ήταν ο στόχος της επέκτασης στην ευρωπαϊκή αγορά που οδήγησε στην ίδρυση περισσότερων εργοστασίων, με τη Volvo να ανοίγει άλλη μία μονάδα στο Βέλγιο το 1965. Το 1968 η Volvo συνέχισε να επεκτείνεται με ένα νέο εργοστάσιο στη Μαλαισία. Στη συνέχεια, ο κατασκευαστής επέστρεψε στην πολυτελή αγορά με το κομψό εξακύλινδρο τετράθυρο saloon με κωδικό 164.

Παράλληλα, η Volvo συνέχιζε να βραβεύεται στον τομέα της ασφάλειας και να επεκτείνει τα τμήματα κατασκευής λεωφορείων, φορτηγών, αεροπλάνων και βιομηχανικών οχημάτων της. Βέβαια αυτό δε σημαίνει ότι παραμέλησε τα αυτοκίνητα της, όπου η εταιρεία έκανε την είσοδο της στην πολυτελή κατηγορία, προσφέροντας εξατομικευμένα μοντέλα υψηλής ποιότητας. Τα Volvo σειράς 400 κατάφεραν να γίνουν διάσημα για την οδική τους συμπεριφορά, την ασφάλεια και την ποιότητα του εσωτερικού τους.

 

Ποιο ήταν το πρώτο σπορ μοντέλο της Volvo

Όπως και άλλοι κατασκευαστές, η Volvo έκανε μία σύντομη είσοδο στην κατηγορία των σπορ αυτοκινήτων με το P1900, ένα roadster που λανσαρίστηκε το 1956. Ωστόσο, η περίοδος παραγωγής του ήταν μικρή, αν και αντικαταστάθηκε αργότερα από το P1800. Το τελευταίο έγινε γνωστό από τη σειρά «Ο Άγιος» με το Ροτζερ Μουρ πίσω από το τιμόνι.

 

Πότε συνέβη η αγορά της Volvo από τη Ford;

Μετά από μία αποτυχημένη απόπειρα συγχώνευσης με τη Renault το 1993, η Volvo ήταν ένας από τους εναπομείναντες ανεξάρτητους κατασκευαστές αυτοκινήτων. Το 1999 ακολούθησε η προσπάθεια της εταιρείας να πετύχει μία συγχώνευση με τη Scania AB, τον Σουηδό κατασκευαστή επαγγελματικών οχημάτων, αλλά η Ευρωπαϊκή Επιτροπή την απέτρεψε για λόγους ανταγωνισμού.

Την ίδια χρονιά, η Volvo πούλησε το τμήμα αυτοκινήτων της στη Ford. Το τμήμα τοποθετήθηκε στο Ford Premier Automotive Group μαζί με τη Land Rover, τη Jaguar και την Aston Martin. Το σύστημα δορυφορικής πλοήγησης της Volvo κατέληξε να χρησιμοποιηθεί σε κάποιες Aston Martin, όπως η Vanquish, η DB9 και η V8 Vantage.

 

Ποιος είναι ο ιδιοκτήτης της Volvo;

Η Volvo Car Corporation βρισκόταν στην ιδιοκτησία της Ford μέχρι το 2010, όταν πουλήθηκε στην κινεζική Geely Automobile.

Η Renault κατείχε επίσης ένα ποσοστό της Volvo στα μέσα της δεκαετίας του 2000. Μέχρι το 2010 ήταν ο μεγαλύτερος μέτοχος της εταιρείας με ποσοστό 21,7%. Ωστόσο, η γαλλική εταιρεία πούλησε τις μετοχές της το 2012.

 

Ποιες μάρκες έχει στην ιδιοκτησία της η Volvo;

Το 2001 η Volvo αγόρασε το τμήμα βαρέων οχημάτων της Renault. Το 2006 η Volvo απέκτησε μετοχές στην UD Trucks της Nissan Motor Company. Την επόμενη χρονιά, η Volvo απέκτησε τον πλήρη έλεγχο της UD Trucks με στόχο να επεκτείνει την παρουσία της στην ασιατική αγορά.

 

Ποιο είναι το σημερινό όραμα της Volvo

Η Volvo είναι μία φιλόδοξη εταιρεία με πάθος για την ασφάλεια. Το όραμα της είναι ότι «κανείς δε θα πρέπει να σκοτώνεται ή να τραυματίζεται σοβαρά μέσα σε ένα Volvo», σύμφωνα με τον πρόεδρο της εταιρείας, Χάκαν Σάμουελσον.

Με μοντέλα όπως το XC90 η Volvo συνεχίζει να δημιουργεί ασφαλέστερα οχήματα από ποτέ, ενώ τεχνολογίες όπως το σύστημα IntelliSafe περιλαμβάνουν χαρακτηριστικά όπως:

Τεχνολογία παρακολούθησης 360 μοιρών

Driver alert control με ειδοποίηση οδηγού σε περίπτωση που θα αποσπαστεί η προσοχή του και λειτουργία στάσης για ξεκούραση

Ενεργό έλεγχο φώτων πορείας

Παρακολούθηση τυφλού σημείου

Υποβοήθηση παραμονής σε λωρίδα

Συνεπώς, αν και το όραμα τους φαντάζει φιλόδοξο, ίσως να μην είναι εκτός πραγματικότητας.

Όλα αυτά μας φέρνουν στο σήμερα, όπου η Volvo συνεχίζει να πρωτοπορεί στον τομέα της ασφάλειας και της αξιοπιστίας. Αν και η πλειοψηφία των μετοχών της ανήκει στην κινεζική Geely, η Volvo ισχυρίζεται ότι παραμένει όσο σουηδική ήταν πάντα, ενώ πρόσφατα ανακοίνωσε την πρόθεση της να μετατραπεί σε πλήρως ηλεκτρικό κατασκευαστή μέχρι το 2030.