Η ιστορία της Toyota

Οι αργαλειοί της Toyota

Η Toyota ξεκίνησε τη δραστηριότητα της σε μία τελείως διαφορετική βιομηχανία: στη δεκαετία του 1890, ο Σακίτσι Τογιόντα ξεκίνησε να σχεδιάζει και να εξελίσσει αργαλειούς, κατασκευάζοντας τον πρώτο αυτόματο αργαλειό στον κόσμο, ο οποίος έφερε την επανάσταση στον κλάδο. Ο αργαλειός αυτός βοήθησε στη μείωση των ελαττωμάτων, ενώ βελτίωσε και την απόδοση, αφού σταματούσε αυτόματα όταν εντόπιζε κάποιο ελάττωμα, ειδοποιώντας το χειριστή ότι υπήρχε κάποιο πρόβλημα. Η βασική αυτή αρχή της παύσης και της ειδοποίησης εφαρμόζεται μέχρι και σήμερα στις γραμμές παραγωγής της. 

Προκειμένου να παράγει και να πουλήσει τον αυτόματο αργαλειό του, ο Σακίτσι Τογιόντα ίδρυσε την Toyoda Automatic Loom Works, η οποία μετονομάστηκε σε Toyota Industries Corporation.

 

Το πρώτο αυτοκίνητο Toyota

Το 1933 ο Σακίτσι πούλησε τις πατέντες αυτόματων αργαλειών του στη βρετανική εταιρεία Platt Brothers of Oldham, ώστε να χρηματοδοτήσει το όνειρο του γιου του: να ξεκινήσουν μία αυτοκινητοβιομηχανία.

Ο Κιιχίρο Τογιόντα διέκρινε ένα λαμπρό μέλλον στη βιομηχανία κατασκευής αυτοκινήτων και άντλησε έμπνευση από τις επισκέψεις του σε σύγχρονα εργοστάσια παραγωγής κινητήρων στην Αμερική.

Για τρία χρόνια, τα κονδύλια διοχετευτηκαν στην έρευνα και την ανάπτυξη πρωτότυπων, μέχρι που το AA saloon ήταν πλέον έτοιμο για να διατεθεί στην αγορά.

 

Η Toyota γίνεται ανεξάρτητη εταιρεία

Το 1937 το τμήμα αυτοκινήτων διαχωρίστηκε από την Toyota Industries Corporation και ιδρύθηκε η ανεξάρτητη εταιρεία με το όνομα Toyota Motor Co.

Η εταιρεία συνέχισε να αναπτύσσεται και να επεκτείνει την παραγωγή στο εσωτερικό της Ιαπωνίας αρχικά και στο εξωτερικό αργότερα: το 1959 ξεκίνησαν οι δραστηριότητες στο πρώτο της διεθνές εργοστάσιο στη Βραζιλία, ενώ η μάρκα διαθέτει σήμερα εργοστάσια, παραρτήματα και αντιπροσωπείες σε όλο τον κόσμο.

Το 1967 η Toyota επεκτάθηκε στον τομέα των μικρών φορτηγών με το Publica, ενώ ακολούθησαν τα Corolla, RAV4 και Prius, κατακτώντας την κορυφή των πωλήσεων.

Δεν ήταν ωστόσο μόνο η αυτοκινητοβιομηχανία της Toyota που επεκτάθηκε, αφού ο υπόλοιπος όμιλος συνέχισε να παράγει αργαλειούς και βιομηχανικά οχήματα, όπως ανυψωτικά και κατασκευαστικά, ενώ συνέχισε να επενδύει στην εξέλιξη των βενζινοκινητήρων και πετρελαιοκινητήρων. Μέχρι τα μέσα της δεκαετίας του ’80 το πλήθος κινητήρων που παρήγαγε ήταν τόσο μεγάλο που κατέληξαν να διαχωριστούν σε ξεχωριστό παράρτημα.

Το 1990 η Toyota απέσπασε το βραβείο PM, το οποίο απονέμεται σε εταιρείες που συμβάλλουν στην εξέλιξη του βιομηχανικού κλάδου τους, προωθώντας τον εκμοντερνισμό της παραγωγής και την ανάπτυξη τεχνολογιών που τον υποστηρίζουν. Το βραβείο δόθηκε σε αναγνώριση των τεχνολογικών εξελίξεων που προήλθαν από την Toyota, οι οποίες υλοποιήθηκαν ώστε να παρέχουν ένα ασφαλές και αποδοτικό περιβάλλον εργασίας, επιτρέποντας την παραγωγή οχημάτων με ελαχιστοποίηση των ελαττωμάτων.

 

Toyota και Lexus

Είναι αρκετοί που αναγνωρίζουν τη Lexus σαν μία μάρκα ακριβών και πολυτελών αυτοκινήτων που διακρίνονται για την υψηλή ποιότητα και τις επιδόσεις τους. Ωστόσο, δεν είναι λίγοι αυτοί που δε γνωρίζουν ότι η Lexus αποτελεί θυγατρική της Toyota.

 

Η Toyota αφιέρωσε πολύ χρόνο στην εξέλιξη πολυτελών αυτοκινήτων που θα μπορούσαν να ανταγωνιστούν καταξιωμένους κατασκευαστές, όπως η Audi και η Porsche, έχοντας στο νου της τις εξαγωγές σε αγορές όπως η αμερικανική. Η ιδέα της Lexus προέκυψε από την ανάγκη της να καλύψει ένα κενό στη γκάμα της Toyota, όταν παρατηρήθηκε ότι οι οδηγοί της γενιάς των baby boomers παρέμεναν πιστοί στα Toyota τους στις πρώτες δεκαετίες της ενήλικης ζωής τους, αλλά αναζητούσαν κάτι πολυτελέστερο στα επόμενα χρόνια όπου γίνονταν πιο εύποροι.

Το 1983 η Toyota λάνσαρε ένα μυστικό της project, το οποίο είχε την εσωτερική ονομασία Circle F (με το F να σημαίνει flagship, δηλαδή ναυαρχίδα). Ο Ιτσίρο Σουζούκι ήταν ήδη μηχανικός της Toyota για 25 χρόνια και ορίστηκε αρχιμηχανικός του project. Στη διάρκεια αυτού, δημιουργήθηκαν πάνω από 400 πρωτότυπα, ενώ επιστρατεύτηκαν πολυάριθμες ομάδες έρευνας ώστε να διαμορφωθεί κατάλληλα το όχημα. Μέσα σε έξι χρόνια θα δημιουργούνταν το Lexus LS 400, εδραιώνοντας τη μάρκα Lexus σαν έναν κατασκευαστή πολυτελών αυτοκινήτων.

Το όχημα κατασκευάστηκε με γνώμονα τη μακροζωία, χρησιμοποιώντας υλικά υψηλής ποιότητας, με άνετο διάκοσμο και περισσότερους από 1.600 ποιοτικούς ελέγχους στη διάρκεια της παραγωγής του.

Ξεκινώντας από αυτό το σημείο, η Lexus συνέχισε να αποτελεί μία μάρκα που φημίζεται για τα πολυτελή αυτοκίνητα της.

 

Η εξέλιξη των αυτοκινήτων της Toyota

 

Model AA Saloon

Το AA saloon ήταν το πρώτο μοντέλο που παρήγαγε η Toyota. Ήταν ένα απλό τετράθυρο saloon με εξακύλινδρο κινητήρα και σχεδιασμό που αποσκοπούσε στη βελτιστοποίηση της αεροδυναμικής, χωρίς να κάνει παραχωρήσεις στην άνεση των επιβατών.

Το μοντέλο δεν ήταν μόνο το πρώτο της Toyota, αλλά επίσης αποτέλεσε το πρώτο αυτοκίνητο που κατασκευάστηκε στην Ιαπωνία, για τις ανάγκες του επιβατικού κοινού της.

 

Toyota Land Cruiser

Το Toyota Land Cruiser παραμένει στην αγορά από τότε που αναπτύχθηκε η πρώτη γενιά του στη δεκαετία του '50.

Αρχικά σχεδιάστηκε για να ανταπεξέλθει στα δυσκολότερα περιβάλλοντα, όπως σε ερήμους, στη ζούγκλα και σε παγωμένες λίμνες, όντας ένα τετρακίνητο μοντέλο που εξελίχθηκε από ένα σχέδιο στρατιωτικού οχήματος.

Ήταν επίσης το πρώτο Toyota για το οποίο ξεκίνησαν οι εξαγωγές και με περισσότερες από πέντε εκατομμύρια πωλήσεις, είναι ασφαλές να το θεωρήσουμε επιτυχημένο. Το σημερινό Land Cruiser συνδυάζει δυνατότητες κίνησης εκτός δρόμου με στιλάτο σχεδιασμό, καθώς και όλες τις τεχνολογικές εξελίξεις στους τομείς της άνεσης και της ασφάλειας.

 

Toyota Corona

Το πρώτο Toyota Corona εμφανίστηκε το 1957, αποτελώντας ένα μικρό οικογενειακό αυτοκίνητο που προοριζόταν για την ευρωπαϊκή και τη βρετανική αγορά. Το λανσάρισμα του ακολούθησε την πρώτη εμφάνιση της εταιρείας στην έκθεση αυτοκινήτου του Λονδίνου το 1965 και σημείωσε επιτυχία, παραμένοντας στη βρετανική αγορά μέχρι τα μέσα του ’70 – ενώ συνέχισε να εξελίσσεται και να πωλείται σε άλλα μέρη του κόσμου μέχρι και το 2001.

 

Toyota Corolla

Το επόμενο οικογενειακό αυτοκίνητο που ήρθε από τον ιαπωνικό κολοσσό ήταν το Corolla. Από το λανσάρισμα του το 1966, η Toyota έχει κατασκευάσει πάνω από 39 εκατομμύρια Corolla, με τον αριθμό να αυξάνει καθώς η παραγωγή του συνεχίζεται.

Το Corolla έχει διανύσει αρκετές γενιές σε σχέση με το μοντέλο της φωτογραφίας και ενώ η ευχρηστία και η λειτουργικότητα του αποτελούσαν πάντα κεντρικά σημεία του σχεδιασμού του, υπήρξαν και μοντέλα που αποδείχθηκαν πολύ διασκεδαστικά στην οδήγηση: για παράδειγμα, το Corolla GT έγινε ένα σύμβολο του drifting, κερδίζοντας και στις πίστες και στα ράλι της Ιαπωνίας.

 

Toyota Hilux

Η Toyota έχει καταφέρει αρκετές πρωτιές και μία από αυτές είναι ότι το Toyota Hilux ήταν το πρώτο αυτοκίνητο που έφτασε στο Βόρειο Πόλο.

Είναι ένα εξαιρετικά ικανό όχημα με κίνηση στους τέσσερις τροχούς, το οποίο έχει χρησιμοποιηθεί σε αμέτρητα ταξίδια, φτάνοντας ως και την Ανταρκτική και πρωταγωνιστώντας σε ένα αξιομνημόνευτο επεισόδιο του Top Gear, όπου αρνούνταν να καταστραφεί, παρόλο που ξεβράστηκε στη θάλασσα και καταπλακώθηκε στα ερείπια ενός κατεδαφισμένου ουρανοξύστη.

 

Toyota Supra

Το Supra ξεκίνησε σαν μία ισχυρή έκδοση του Celica, καταλήγοντας να αποτελέσει ξεχωριστό μοντέλο το 1986, όντας η ναυαρχίδα της εταιρίας από άποψη επιδόσεων και κερδίζοντας τρία πρωταθλήματα στο ιαπωνικό πρωτάθλημα αγώνων Super GT.

 

Toyota Rav4

Το τετρακίνητο μοντέλο σχεδιάστηκε για καθημερινή χρήση, εστιάζοντας στον εύκολο χειρισμό, τους πρακτικούς χώρους και την οδηγική ικανοποίηση. Όταν λανσαρίστηκε το 1994 ειπώθηκε ότι «τα σαββατοκύριακα είναι φτιαγμένα για αυτό». Ήταν ο συνδυασμός λειτουργικότητας και διασκέδασης που έφερε την επανάσταση στη σύγχρονη αγορά των SUV, όπου το Rav4 συνεχίζει να σημειώνει επιτυχία.

 

Toyota Prius

Το 1997 το Prius εμφανίστηκε στην αγορά για να αποτελέσει ένα προσιτό και πρακτικό αυτοκίνητο που έφερε τα υβριδικά μοντέλα στη μόδα. Έχει θεωρηθεί ότι ήταν το πρώτο οικολογικό αυτοκίνητο, αποτελώντας ταυτόχρονα ένα από τα πιο επιτυχημένα υβριδικά μοντέλα μέχρι σήμερα.

Η κατανάλωση της αρχικής έκδοσης τετράθυρου saloon από το 2000 έφτανε τα 4,2 λίτρα βενζίνης ανά 100 χιλιόμετρα και οι εκπομπές CO2 τα 120 γραμμάρια ανά χιλιόμετρο, αλλά η εξέλιξη του μοντέλου έφερε δραματική βελτίωση, με κάποιες εκδόσεις να πετυχαίνουν 2,8 λίτρα κατανάλωσης και 94 γραμμάρια εκπομπών.

 

Η Toyota σήμερα

Η Toyota παρήγαγε κάποια από τα δημοφιλέστερα μοντέλα του κόσμου και συνεχίζει να βρίσκεται στο προσκήνιο της κατασκευής ηλεκτρικών αυτοκινήτων που απευθύνονται στο ευρύ κοινό. Το 2021 η εταιρεία απέσπασε μία σειρά βραβείων DrivingElectric, με τα Proace και Proace City Electric να κερδίζουν στις κατηγορίες καλύτερου μεσαίου και μικρού ηλεκτρικού βαν, ενώ το Prius κέρδισε τον τίτλο του καλύτερου υβριδικού αυτοκινήτου. Αναμένουμε πολύ περισσότερα υβριδικά και ηλεκτρικά μοντέλα από τον κατασκευαστή μέσα στα επόμενα χρόνια, καθώς η βιομηχανία συνεχίζει τη μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση για όλες τις χρήσεις.