Η ιστορία της Mitsubishi

 

H Mitsubishi είναι ένας κατασκευαστής από την Ιαπωνία με ενδιαφέρουσα ιστορία, ενώ η εταιρεία συνεχίζει να κατασκευάζει επιτυχημένα αυτοκίνητα καθώς εισέρχεται στην αγορά των ηλεκτρικών οχημάτων.

 

Η εταιρεία που γνωρίζουμε με το όνομα Mitsubishi Motors αποτελεί τον έκτο μεγαλύτερο κατασκευαστή της Ιαπωνίας και βρίσκεται στη 14η θέση στην παγκόσμια παραγωγή, με την Toyota και τη Suzuki να καταλαμβάνουν τις δύο υψηλότερες θέσεις για τη χώρα. Η ιστορία της Mitsubishi περιλαμβάνει πολυάριθμες συμμαχίες, τόσο στο εσωτερικό, όσο και στο εξωτερικό, καθώς η εταιρία επιδίωξε να πετύχει το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα στις επισφαλείς συνθήκες που αντιμετώπισε. Ανάμεσα σε αυτές τις συμμαχίες, η πιο οικονομικά επικερδής ήταν η συνεργασία της με τη Nissan για την εξέλιξη και την κατασκευή των δημοφιλών στην Ιαπωνία Kei cars.

Με την απόκτηση του ενός τρίτου της Mitsubishi από τη Nissan τον Οκτώβριο του 2016, ο πολυεθνικός κατασκευαστής αυτοκινήτων με έδρα το Μινάτο του Τόκιο έγινε μέρος του ομίλου Renault-Nissan-Mitsubishi. Παράλληλα, η Mitsubishi διατηρεί τη σύνδεση της με την Keiretsu, τον άτυπο βιομηχανικό όμιλο που σχηματίστηκε από τη Mitsubishi Heavy Industries το 1970.

Αξίζει να αναφέρουμε επίσης ότι η Daimler Truck κατέχει το κυρίαρχο 89,29% του μετοχικού κεφαλαίου της Mitsubishi Fuso Truck and Bus Corporation, ή οποία διατηρεί την έδρα της στην Ιαπωνία, κατασκευάζοντας επαγγελματικά φορτηγά, λεωφορεία και κατασκευαστικό εξοπλισμό. Όπως συμβαίνει και με άλλες μεγάλες μάρκες, η ποιότητα των προϊόντων της γκάμας της Mitsubishi ποικίλλει ανάλογα με την εκάστοτε αγορά και το μοντέλο υπό εξέταση. Κάποιοι υποστηρίζουν ότι τα σύγχρονα μοντέλα της Mitsubishi έχουν χάσει τον ξεχωριστό χαρακτήρα της μάρκας, αλλά η αλήθεια είναι ότι μιλάμε για έναν χαρακτήρα που εξελίχθηκε σε  θρύλο.

Ο όμιλος Mitsubishi (επίσης γνωστός ως Mitsubishi Keiretsu) αποτελεί ένα σύνολο από ανεξάρτητες πολυεθνικές ιαπωνικές επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται σε διάφορες βιομηχανίες. Η οργανωτική δομή των μεγάλων ιαπωνικών επιχειρήσεων βασίζεται στο παραδοσιακό σύστημα Keiretsu, οι απαρχές του οποίου εντοπίζονται στον 17ο αιώνα. Οι συνέπειες του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου συνέβαλαν στο να καταστήσουν αυτό το μοντέλο κυρίαρχο στην οργάνωση πίσω από την Ιαπωνική βιομηχανία.

Για να το πούμε πιο απλά, το σύστημα Keiretsu αποτελεί έναν ανεπίσημο τρόπο διασύνδεσης ομίλων εταιρειών (που μπορεί να περιλαμβάνει ιδιοκτησιακά στοιχεία της γραμμής τροφοδοσίας, τράπεζες, κατασκευαστές, διανομείς κλπ.) οι οποίοι δραστηριοποιούνται στην Ιαπωνία, ενώ τα μέλη τους κατέχουν μετοχές στις εταιρείες των υπόλοιπων μελών. Το σύστημα αυτό βοηθά στην προστασία των μελών του από πτώσεις στις τιμές των μετοχών και από προσπάθειες επιθετικών εξαγορών. Ένα παρόμοιο ανεπίσημο σύστημα που ονομάζεται Zaibatsu αποτέλεσε την κύρια μορφή εταιρικής διοίκησης στην Ιαπωνία, πριν από την αναβίωση του Keiretsu από τις στάχτες του, έπειτα από το τέλος του πολέμου.

Τα μέλη του ομίλου αποτελούνταν από μικρές οικογενειακές επιχειρήσεις που αναπτύχθηκαν σε κάθετα μονοπώλια μεγάλης κλίμακας. Έτσι, η Mitsubishi Keiretsu που ιδρύθηκε από τον Γιαταρό Ιγουασάκι το 1870 ακολουθήθηκε από τη Mitsubishi Zaibatsu, η οποία αποτέλεσε την οργανωτική δομή της εταιρείας από το 1870 ως το 1946.

Η εποχή της Mitsubishi Zaibatsu τερματίστηκε κατά την κατοχή της Ιαπωνίας, έπειτα από το τέλος του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου, παρόλο που τα πρώην μέλη της Mitsubishi Zaibatsu συνεχίζουν να συμμετέχουν στην ιστορική μηνιαία «Σύσκεψη της Παρασκευής» και μοιράζονται την ονομασία και το σήμα κατατεθέν της Mitsubishi. Οι εταιρείες αυτές περιλαμβάνουν την MUFG – τη μεγαλύτερη τράπεζα της Ιαπωνίας – καθώς και τις Mitsubishi Heavy Industries, Mitsubishi Electric και Mitsubishi Corporation.

 

Η ιστορία της Mitsubishi Motors

Η ενασχόληση της Mitsubishi με τον κόσμο του αυτοκινήτου ξεκίνησε το 1917 με το λανσάρισμα του Mitsubishi Model A από τη Mitsubishi Shipbuilding Company, τη ναυπηγική εταιρία που αποτελούσε μέρος του ομίλου και στην πορεία μετεξελίχθηκε στη Mitsubishi Motors. Το Model A ήταν ένα επταθέσιο τετράθυρο sedan με κινητήρα εμπρός, το οποίο βασιζόταν στο Fiat Tipo 3 και διέθετε χαρακτήρα αυτοκινήτου πόλης.

Ήταν το πρώτο αυτοκίνητο γραμμής παραγωγής της Ιαπωνίας και κινούνταν από έναν τετρακύλινδρο κινητήρα σε σειρά με χωρητικότητα 2,8 λίτρων, οι 35 ίπποι του οποίου κινούσαν τους πίσω τροχούς με τελική ταχύτητα 100 χιλιομέτρων. Ωστόσο, η παραγωγή του Model A ήταν οικονομικά ασύμφορη, με αποτέλεσμα την κατασκευή μόλις 22 μονάδων μέχρι τον τερματισμό της το 1921.

Ο Κογιάτα Ιγουασάκι, κάτω από την ηγεσία του οποίου δημιουργήθηκε το Model A, οραματίστηκε το αυτοκίνητο σαν ένα πολυτελές μέσο μεταφοράς για διευθυντικά και κυβερνητικά στελέχη, φροντίζοντας ότι η άνεση του μοντέλου θα συνοδευόταν από την αντίστοιχη αξιοπιστία. Στην πραγματικότητα, πρόκειται για τον άνθρωπο που πρέπει να ευχαριστεί η Mitsubishi Motors για τη διορατικότητα του, έχοντας προβλέψει ότι η αυτοκινητοβιομηχανία ήταν σε θέση να καθοδηγήσει την οικονομία και την ανάπτυξη της χώρας. Το ίδιο όραμα για τη δημιουργία ενός πολυτελούς οχήματος για την «αφρόκρεμα» ενέπνευσε και την ανάπτυξη του sedan Mitsubishi Debonair το 1964.

Τα τμήματα ναυπηγικής και κατασκευής αεροσκαφών της Mitsubishi συγχωνεύτηκαν το 1934, σχηματίζοντας τη Mitsubishi Heavy Industries (MHI). Ήταν η μεγαλύτερη εταιρεία της Ιαπωνίας και παρόλο που εστίασε στην κατασκευή τρένων, αεροσκαφών, βιομηχανικών μηχανημάτων και πλοίων, ανέπτυξε επίσης το πρωτότυπο του στρατιωτικού sedan Mitsubishi PX33 το 1937.

Το PX33 ήταν το πρώτο αυτοκίνητο της χώρας με μόνιμη τετρακίνηση, πράγμα που η εταιρεία έκανε 50 χρόνια για να το επαναλάβει, όταν ο στόχος της ήταν να σημειώσει επιτυχίες στους αγώνες. Ο πόλεμος επέφερε διακοπές στην παραγωγή, αλλά η Mitsubishi ανέκαμψε με το λεωφορείο Mitsubishi Fuso, το οποίο συνοδεύτηκε από το Mitsubishi Mizushima – ένα τρίτροχο όχημα μεταφορών – καθώς και από το scooter Mitsubishi Silver Pigeon.

 

Diamond-Star Motors: η συμμαχία της Mitsubishi με την Chrysler

Η μεταπολεμική κατοχή επέβαλε την κατάργηση του συστήματος Zaibatsu το 1950, πράγμα που οδήγησε στη διάσπαση της Mitsubishi Heavy Industries σε τρεις τοπικές εταιρίες που αντιστοιχούσαν στην ανατολική, τη δυτική και την κεντρική Ιαπωνία. Οι τρεις εταιρείες κατασκεύαζαν, ή εισήγαγαν και πουλούσαν στην ιαπωνική αγορά φθηνά αμερικάνικα αυτοκίνητα μέχρι το 1964, όταν συγχωνεύτηκαν ξανά, σχηματίζοντας τη  Mitsubishi Heavy Industries, η οποία σημείωσε ετήσια παραγωγή 75.000 οχημάτων το 1969.

Έχοντας ενθαρρυνθεί από τη ραγδαία ανάπτυξη που συνοδεύτηκε από την επιτυχημένη πορεία του Mitsubishi Galant το 1969, η MHI αποφάσισε να δημιουργήσει ένα τμήμα που θα εστιάζει στην αυτοκινητοβιομηχανία. Έτσι, η Mitsubishi Motors Corporation (MMC) γεννήθηκε στις 22 Απριλίου του 1970, με επικεφαλής έναν μηχανικό από το τμήμα αεροσκαφών που ονομαζόταν Τόμιο Κούμπο.

Τα σχέδια επέκτασης του Κούμπο περιλάμβαναν τη σύναψη συμμαχιών με φημισμένες μάρκες του εξωτερικού, όπως η αμερικανική Chrysler. Η συμμαχία απέδωσε το 15% της MMC στην Chrysler, ενώ το Mitsubishi Galant απέκτησε το σήμα του Dodge Colt στην αμερικάνικη αγορά. Η αναπτυξιακή στρατηγική του Κούμπο αποδείχτηκε επιτυχημένη, αυξάνοντας την ετήσια παραγωγή σε πάνω από 250,000 μονάδες.

Τα προβλήματα ξεκίνησαν το 1977, όταν η Mitsubishi ξεκίνησε τις πωλήσεις του Galant με το σήμα Colt σε ένα δίκτυο αντιπροσώπων στην Ευρώπη. Το 1978, η Chrysler άλλαξε το σήμα του Galant, ονομάζοντας το Dodge Challenger και Plymouth Sapporo, αλλά η επέκταση του Ιάπωνα κατασκευαστή στην Ευρώπη επηρέασε αρνητικά την αντίστοιχη πορεία της Chrysler στην κατηγορία μικρομεσαίων μοντέλων, φέρνοντας τα πρώτα σύννεφα στη συμμαχία Mitsubishi-Chrysler.

Μέχρι το 1980, η Mitsubishi κατάφερε να κατασκευάζει 1 εκατομμύριο αυτοκίνητα το χρόνο, τη στιγμή που ο Αμερικανός ομόλογος της πάλευε με τη χρεοκοπία. Η κατάσταση ήταν τόσο άσχημη που η Chrysler πούλησε το τμήμα παραγωγής της στην Αυστραλία στη Mitsubishi ώστε να αποφύγει την πτώχευση. Δύο χρόνια αργότερα, ο Ιάπωνας κατασκευαστής συνέχιζε την πορεία του στην αμερικάνικη αγορά λανσάροντας απευθείας τα Mitsubishi Tredia, Cordia και Starion.

Παρά την ένταση ανάμεσα στις δύο μάρκες, τελικά επήλθε η συμφωνία του 1985, ώστε να συμμετέχουν από κοινού στην κατασκευή μιας σειράς από μικρομεσαία και μεσαία αυτοκίνητα με το σήμα της Chrysler. Η συμμαχία που ονομάστηκε Diamond-Star (παραπέμποντας στα λογότυπα των δύο εταιρειών) απέδωσε οχήματα όπως το Eagle Talon, Plymouth Laser και το Mitsubishi Eclipse, το οποίο κατάφερε να συναρπάσει το αυτοκινητιστικό χάρη στην εμφάνιση του στη σειρά ταινιών Fast & Furious.

Μέχρι το 1987, το εργοστάσιο του Ιλινόι ήταν σε θέση να παράγει 240.000 οχήματα το χρόνο. Κάποιοι υποστηρίζουν ότι η Mitsubishi δεν είναι πια η ίδια, από τη στιγμή που ένας λογιστής ανέλαβε επικεφαλής στη θέση ενός μηχανικού. Αρκεί όμως να ρίξετε μία ματιά σε πρόσφατα μοντέλα του κατασκευαστή, όπως το Outlander, το οποίο διακρίθηκε, μεταξύ άλλων, σαν ένα από τα ασφαλέστερα SUV.