Η ιστορία της Alfa Romeo

Ο θρύλος της Alfa Romeo ξεκίνησε το 1910, όταν ο Cavaliere Ούγκο Στέλλα απέκτησε τις μετοχές της Societa Italiana Automobili Darraq, η οποία αποτελούσε το ιταλικό τμήμα ενός γαλλικού κατασκευαστή αυτοκινήτων. Τα αυτοκίνητα κατασκευάζονταν στη Νάπολη, αλλά στη συνέχεια το εργοστάσιο μετακόμισε στην Πορτέλα, κοντά στο Μιλάνο. Το 1915 το όνομα του εργοστασίου άλλαξε σε ALFA – Anonima Lombarda Fabbrica Automobili – ενώ το Romeo προήλθε από το επίθετο του επιχειρηματία Νίκολα Ρομέο, ο οποίος είχε τον έλεγχο της εταιρείας.

 

Εμβληματικός σχεδιασμός

Αρκετοί ταλαντούχοι σχεδιαστές της Alfa Romeo επηρέασαν τον τρόπο με τον οποίο άλλοι κατασκευαστές σχεδιάζουν τα προϊόντα τους. Η αρχή έγινε με τον Σέρτζιο Πινινφαρίνα, ο οποίος σχεδίασε την πρώτη Alfa Romeo μαζικής παραγωγής, την Giulietta Spider του 1955. Άλλοι σημαντικοί σχεδιαστές ήταν ο Έλιο Ζαγκάτο, ο οποίος σχεδίασε την αγωνιστική έκδοση της Giulietta με κωδικό SZ, η οποία κέρδισε δύο πρωταθλήματα Σπορ Αυτοκινήτων της FIA στην κατηγορία του 1,3 λίτρου, καθώς και ο Φράνκο Σκαλιόνε, ο οποίος δημιούργησε την όμορφη και θρυλική Alfa Romeo 33 Stradale. Δε θα πρέπει να ξεχνάμε και τον Νούτσιο Μπερτόνε, ο οποίος ήταν υπεύθυνος για το μοναδικό και ρηξικέλευθο σχεδιασμό της Alfa Romeo Carabo του 1968.

«Η Alfa Romeo αποτελεί έναν ξεχωριστό τρόπο να ζει κανείς και να βιώσει ένα αυτοκίνητο. Η πραγματική ουσία της Alfa αψηφά κάθε περιγραφή: μπορεί να συγκριθεί με τις παράλογες κινήσεις ενός πνεύματος που καμιά φορά παρουσιάζεται σε έναν άνθρωπο, χωρίς να υπάρχει καμία λογική εξήγηση. Βρισκόμαστε στο βασίλειο των αισθήσεων, του πάθους, των πραγμάτων που έχουν να κάνουν περισσότερο με την καρδιά και λιγότερο με το μυαλό.»

-Οράτσιο Σάτα Πουλίγκα

Επικεφαλής τμήματος σχεδιασμού το 1946

Θρυλική δύναμη

Η Alfa Romeo δε διακρίνεται μόνο για τους θρυλικούς σχεδιαστές, αλλά και για την ιστορία της στους αγώνες. Ανάμεσα στους οδηγούς της που ξεχώρισαν έχουμε τους Έντσο Φερράρι, Ούγκο Σιβότσι, Αντόνιο Ασκάρι και Χουαν Μανουέλ Φάντζιο. Ο Φερράρι (ο οποίος ίδρυσε αργότερα την Auto Avio Costruzioni, ACC) έφερε έναν νέο σχεδιαστή μηχανικό, τον Βιτόριο Τζάνο, ο οποίος άλλαξε τον τρόπο με τον οποίο σχεδιάζονταν τα συνηθισμένα αυτοκίνητα. Ο Τζάνο ανέπτυξε μικρούς κινητήρες με 4, 6 ή 8 κυλίνδρους, βασιζόμενος στον κινητήρα P2 που χρησιμοποιούνταν στα Γκραν Πρι. Η καινοτομία αυτή θα αποτελούσε ένα από τα χαρακτηριστικά της Alfa Romeo: κινητήρες που κατασκευάζονταν από ελαφριά κράματα, με ημισφαιρικούς θαλάμους καύσης, μπουζί τοποθετημένα στο κέντρο, δύο σειρές βαλβίδων και δύο εκκεντροφόρους.

Αγωνιστικές επιτυχίες

Από το ξεκίνημα της, η Alfa Romeo ήταν συνώνυμη με τις επιδόσεις που αποδεικνύονται εντός, ή εκτός πίστας. Χάρη στον πρωτοποριακό οκτακύλινδρο κινητήρα και το μακρύ της μεταξόνιο, η 8C 2300 αποδείχθηκε ικανή να φέρει την πρώτη νίκη της Ιταλίας στο Λε Μαν το 1931. Οι επιτυχίες συνεχίστηκαν μέσα στις δύο επόμενες δεκαετίες, με αποκορύφωμα την πρώτη νίκη της Alfa Romeo στο πρωτάθλημα Formula 1 στο Σίλβερστοουν της Αγγλίας το 1950. Στη δεκαετία του 1990, η εμβληματική Alfa Romeo 155 V6 Ti ανέβαινε στο βάθρο και σημείωνε νίκες στους αγώνες του Γερμανικού Πρωταθλήματος Τουρισμού και του ιταλικού Superturismo – ενώ η επιτυχία της συνεχίστηκε και στο παγκόσμιο αγοραστικό κοινό.

Η Alfa Romeo σήμερα

Στη διάρκεια της πλούσιας ιστορίας της, η Alfa Romeo καινοτόμησε αρκετές φορές, εισάγοντας τεχνολογίες που χάριζαν κορυφαίες επιδόσεις στα αυτοκίνητα της. Η Giulia Quadrifoglio συνεχίζει αυτή την παράδοση με τον αλουμινένιο V6 κινητήρα 2,9 λίτρων με διπλά τούρμπο, ο οποίος ξεχωρίζει για την κορυφαία απόδοση του στην κατηγορία, με ισχύ 505 ίππων και 61 κιλά ροπής. Οι Giulia and Giulia Ti διαθέτουν τον θελκτικό σχεδιασμό που χαρακτηρίζει την Alfa Romeo, διατηρώντας ζωντανή τη φιλοσοφία της εταιρείας: μοναδικό ιταλικό στυλ και ισορροπία ανάμεσα στην ισχύ και την ευελιξία.

Από τον Ιανουάριο του 2021, ή Alfa ανήκει στον πολυεθνικό όμιλο Stellantis.

Η ιστορία του σήματος της Alfa Romeo

Με την ίδρυση της Alfa το 1910, ο σχεδιαστής Ρομάνο Κατανέο εμπνεύστηκε το λογότυπο της εταιρίας με βάση ένα έμβλημα που είδε στο Μιλάνο, πάνω από την πόρτα του Κάστρου των Σφόρτσα, καθώς περίμενε το τραμ. Στον Πύργο του Φιλαρέτε υπήρχαν διάφορες απεικονίσεις του Biscione Visconteo, του οικοσήμου της πόλης του Μιλάνου και της οικογένειας Βισκόντι, η οποία κυβερνούσε στη Μεσαιωνική εποχή.

Biscione σημαίνει «φίδι του γρασιδιού», ενώ η σχέση του με το Μιλάνο προέρχεται πιθανότατα από ένα μπρούτζινο σουβενίρ ερπετού που έφερε από την Κωνσταντινούπολη ο Αρνούλφος ο Β’, αρχιεπίσκοπος του Μιλάνου από το 998 ως το 1018. Η εικόνα του ερπετού, μαζί με την επίσημη σημαία του Μιλάνου – ο κόκκινος σταυρός σε λευκό φόντο – συνιστούν τα στοιχεία που συναντούμε σε όλα τα λογότυπα της Alfa.

 

 

 

  1910-1915: Οι λέξεις Alfa και Milano χωρίζονται από δύο κόμπους που συμβολίζουν τον Οίκο της Σαβοΐας, τμήμα του οποίου ενοποίησε την Ιταλία το 1861.

 

 1918-1925: Κατά το ξέσπασμα του Α’ Παγκόσμιου Πολέμου, οι τράπεζες που κατείχαν το χρέος της A.L.F.A. εμπιστεύτηκαν τη διοίκηση της στον ναπολιτάνο επιχειρηματία Νίκολα Ρομέο. Στη διάρκεια του πολέμου, το εργοστάσιο παρήγαγε πυρομαχικά, γεννήτριες και κινητήρες αεροσκαφών. Με την επανεκκίνηση της παραγωγής αυτοκινήτων, η εταιρεία ονομάστηκε Alfa-Romeo και το λογότυπο μεταβλήθηκε ανάλογα.

 

 1925-1945: Το λογότυπο απέκτησε ένα ασημένιο στεφάνι στο περίγραμμα, γιορτάζοντας έτσι τις νίκες του Alfa P2 στο πρώτο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Κατασκευαστών, όπου η Alfa κέρδισε δύο από τους τέσσερις αγώνες.

 

 1946-1950: Οι βομβαρδισμοί του πολέμου προκάλεσαν σοβαρές ζημιές σε ολόκληρη την ιταλική βιομηχανία, συμπεριλαμβανόμενου του προμηθευτή των πολύχρωμων σημάτων της Alfa. Το αποτέλεσμα ήταν ένα απλοποιημένο δίχρωμο σχέδιο που ήταν ευκολότερο να παραχθεί.

 

 1950-1960: Το λογότυπο με τα πλήρη χρώματα επιστρέφει με ένα ασημένιο στεφάνι το 1950, όταν η Alfa Romeo κατέκτησε το πρώτο πρωτάθλημα της Formula 1. Η Alfa κέρδισε και πάλι το 1951, χρησιμοποιώντας έναν υπερτροφοδοτούμενο οκτακύλινδρο κινητήρα 1,5 λίτρου με 425 ίππους, ο οποίος της έδινε τελική ταχύτητα 300 χιλιομέτρων.

 

 1960-1972: Η απλοποίηση του σχεδίου αφαιρεί την υφή του δέρματος από το σώμα του ερπετού, καθώς και την κυματιστή υφή στο μπλε εξωτερικό και τις κάθετες γραμμές στον κόκκινο σταυρό. Με την επέκταση της Alfa Romeo πέρα από την έδρα της – συμπεριλαμβανομένου ενός νέου εργοστασίου στο Πομιλιάνο Ντ’Άρκο – η λέξη «Μιλάνο» αφαιρέθηκε από τα λογότυπα της εταιρείας.

 

  1982-2014: Η απλούστευση του σχεδίου συνεχίζεται με ένα πέρα-δώθε λιγότερο στο σώμα του φιδιού και με την αλλαγή της γραμματοσειράς στην απλούστερη Futura.

 

 2015-Σήμερα: Ο τελευταίος επανασχεδιασμός του σήματος από τον οίκο Robilant του Μιλάνου απαλείφει το διαχωρισμό ανάμεσα στον κόκκινο σταυρό και το ανθρωποφάγο φίδι. Το φίδι απεικονίζεται παχύτερο και με ένα πέρα-δώθε λιγότερο, ενώ το φόντο είναι ασημί με υφή.