Η ιστορία και η κληρονομιά της Nissan

 

Η προέλευση της Nissan

Το όνομα Nissan έχει τις ρίζες του στην Ιαπωνία, όταν ο ιδρυτής της, Γιοσισούκε Αϊκάουα έγινε πρόεδρος της εταιρίας Nihon Sangyo το 1928. Με κύρια δραστηριότητα τη μεταλλουργία και τα εξαρτήματα αυτοκινήτων, η Nihon Sangyo μπήκε στο χρηματιστήριο του Τόκιο με το κωδικοποιημένο όνομα NISSAN το 1933. Στη συνέχεια η Nissan επεκτάθηκε πέρα από τα όρια της Ιαπωνίας, ενώ εμφανίστηκε επίσημα στις ΗΠΑ με το όνομα Datsun το 1958.

 

1914-1959: Προσήλωση στην καινοτομία

Τα Datsun δεν αποτέλεσαν μόνο τα πρώτα ιαπωνικά οχήματα μαζικής παραγωγής, αλλά χάρη στο μοναδικό τους στυλ έκαναν έντονη εντύπωση στην αμερικάνικη αγορά, όπου η εισαγωγή των σεντάν και pickup μοντέλων της εταιρείας ξεκίνησε στα τέλη της δεκαετίας του '50.

Η προέλευση της Nissan

Το όνομα Nissan έχει τις ρίζες του στην Ιαπωνία, όταν ο ιδρυτής της, Γιοσισούκε Αϊκάουα έγινε πρόεδρος της εταιρίας Nihon Sangyo το 1928. Με κύρια δραστηριότητα τη μεταλλουργία και τα εξαρτήματα αυτοκινήτων, η Nihon Sangyo μπήκε στο χρηματιστήριο του Τόκιο με το κωδικοποιημένο όνομα NISSAN το 1933. Στη συνέχεια η Nissan επεκτάθηκε πέρα από τα όρια της Ιαπωνίας, ενώ εμφανίστηκε επίσημα στις ΗΠΑ με το όνομα Datsun το 1958.

 

1914-1959: Προσήλωση στην καινοτομία

Τα Datsun δεν αποτέλεσαν μόνο τα πρώτα ιαπωνικά οχήματα μαζικής παραγωγής, αλλά χάρη στο μοναδικό τους στυλ έκαναν έντονη εντύπωση στην αμερικάνικη αγορά, όπου η εισαγωγή των σεντάν και pickup μοντέλων της εταιρείας ξεκίνησε στα τέλη της δεκαετίας του '50.

1933: Ίδρυση της Nissan Motor Co. LTD στην Ιαπωνία

1937: Το Datsun Type 15 είναι το πρώτο ιαπωνικό όχημα μαζικής παραγωγής. Το μοντέλο ήταν διαθέσιμο και σε εκδόσεις phaeton, mini pickup και delivery van.

Ο δρόμος από την Ιαπωνία ως την Αμερική

Το εργοστάσιο της Γιοκοχάμα

Η Nissan παρήγαγε τα πρώτα της αυτοκίνητα στο κεντρικό της εργοστάσιο στο Νίσι-κου της Γιοκοχάμα το 1935. Η Nissan επέδειξε τα πρώτα της Datsun (ένα αυτοκίνητο 1000 κυβικών και ένα φορτηγό) στην έκθεση αυτοκινήτου του Λος Άντζελες το 1959. Προκειμένου να ανταποκριθεί στην παγκόσμια ζήτηση, η Nissan ίδρυσε μία μονάδα παραγωγής στο Μεξικό το 1966. Ακολούθησε η παραγωγή στην Αυστραλία και την Ταιβάν, ενώ το πρώτο αμερικάνικο εργοστάσιο άνοιξε στη Σμύρνη του Τενεσί το 1983.

Το Nissan Skyline του 1957 ήταν ο προκάτοχος του επαναστατικού Nissan GTR. Οι αρχικές σπορ coupe εκδόσεις με κίνηση στους πίσω τροχούς μπορεί να μην ήταν διαθέσιμες εκτός Ιαπωνίας, αλλά το αυτοκίνητο υπήρξε πάντα επιθυμητό για εξαγωγές. Το μοντέρνο Nissan R35 GTR έκανε την εμφάνιση του το 2009.

 

1960-1969: Η Datsun γίνεται συνώνυμη των επιδόσεων

Το 1958 η εταιρεία ετοίμασε το πρώτο σπορ της αυτοκίνητο, το Datsun SPL 210. Το κομψό και ελαφρύ roadster διέθετε αναδιπλούμενη οροφή, μετάδοση 4 σχέσεων και κινητήρα 48 ίππων, ο οποίος σύντομα αντικαταστάθηκε από μία ισχυρή έκδοση 85 ίππων.

Προς το τέλος της δεκαετίας του ‘60, η Nissan είχε καταφέρει να χτίσει πολύ καλή φήμη στην Ιαπωνία, αλλά και σε αγορές του εξωτερικού όπως η Αμερική. Το roadster Datsun 2000 απέσπασε θετικά σχόλια, τόσο για το σχεδιασμό όσο και για της επιδόσεις του, εκφράζοντας το πρώιμο στιλ της μάρκας. Πολύ σύντομα, το Datsun Z θα άλλαζε την αντίληψη του κοινού για τα σπορ αυτοκίνητα. Οι εξαγωγές του 240Z σε χώρες όπως οι ΗΠΑ ξεκίνησαν το 1969, έπειτα από την παρουσίαση του στο Pierre Hotel της Νέας Υόρκης και τα διθυραμβικά σχόλια των ΜΜΕ και ενθουσιωδών οδηγών.

Το Nissan Patrol του 1967 ακολούθησε τα ίχνη του Land Rover, προσφέροντας περισσότερη ισχύ σε χαμηλότερη τιμή, αλλά παραμένοντας εξίσου σκληροτράχηλο και λειτουργικό.

Το 1969 η Datsun παρουσίασε ένα νέο σπορ μοντέλο με όνομα 240Z. Το αυτοκίνητο τύπου fastback χαρακτηριζόταν από ευρωπαϊκό στυλ και προσέφερε έναν ελκυστικό συνδυασμό επιδόσεων και προσιτής τιμής. Ο ισχυρός εξακύλινδρος σε σειρά με χωρητικότητα 2,4 λίτρων, ο πλήρης πίνακας οργάνων και τα αναδιπλούμενα bucket καθίσματα έκαναν το Z ένα επιτυχημένο μοντέλο από την πρώτη στιγμή.

 

1970-1979: Διεύρυνση και εδραίωση της φήμης της Datsun 

Η δεκαετία του ’70 κύλισε εξαιρετικά για τη Nissan. Η πετρελαϊκή κρίση ώθησε τους καταναλωτές να στραφούν σε μικρότερα οχήματα χαμηλής κατανάλωσης, με τον κατασκευαστή να ανταποκρίνεται σε αυτή τη ζήτηση, προσφέροντας παράλληλα και μικρά, οικονομικά αυτοκίνητα με σπορ χαρακτήρα. Ο κατασκευαστής παρήγαγε το εκατομμυριοστό Datsun, καταλαμβάνοντας την κορυφαία θέση ανάμεσα στους εισαγωγείς οχημάτων σε χώρες όπως οι ΗΠΑ.

Παράλληλα, η Nissan εδραίωσε τη φήμη της στην πίστα χάρη στα πλέον θρυλικά Datsun 510 και 240Z που επικράτησαν σε δύο ηπείρους, κερδίζοντας τόσο στο πρωτάθλημα SCCA Trans Am 2.5, στο αμερικανικό Πρωτάθλημα Ράλι, όσο και στις δύσκολες συνθήκες του Σαφάρι Ανατολικής Αφρικής.

Η Nissan μπόρεσε να προσαρμοστεί στις ξεχωριστές ανάγκες κάθε αγοράς, ιδρύοντας για παράδειγμα τη Nissan Design America (NDA) στην Καλιφόρνια το 1979, με στόχο να δημιουργήσει οχήματα με αμερικάνικο στυλ και φιλοσοφία.

Ένα φορτηγό που δουλεύει εξίσου σκληρά με εσάς: Έχοντας πλέον χτίσει τη φήμη του κατασκευαστή που προσφέρει αξιόπιστα και ευχάριστα στην οδήγηση φορτηγάκια, η Datsun λάνσαρε το King Cab, ένα pickup με εκτεταμένη καμπίνα, το 1977.

Το Datsun B210/120Y ήταν ένα από τα πιο επιτυχημένα επιτυχημένο μικρά σεντάν/fastback της δεκαετίας του ’70, σημειώνοντας υψηλές πωλήσεις και στη χώρα μας. Η πολύ χαμηλή κατανάλωση – με εκδόσεις που αρκούνταν σε 5 λίτρα ανά 100 χιλιόμετρα στον αυτοκινητόδρομο – αποτέλεσε εξαιρετικό επίτευγμα στην εποχή των κινητήρων με καρμπυρατέρ.

Η ομάδα του θρύλου των αγώνων Πίτερ Μπροκ προετοίμασε και αγωνίστηκε με το Datsun 510 με αριθμό 46, κερδίζοντας το πρωτάθλημα Trans-Am του 1971, με το αυτοκίνητο να επαναλαμβάνει το ίδιο επίτευγμα την επόμενη χρονιά στα χέρια του Τζον Μόρτον. Χάρη σε αυτή την επιτυχία, ξεκίνησε μία πλούσια αγωνιστική παράδοση για τη Nissan, η οποία ενίσχυσε και την αναγνωρισιμότητα της σε όσους έκαναν την πρώτη τους επαφή με την ιαπωνική αυτοκινητοβιομηχανία.

 

1980-1989: Βρίσκοντας το ρυθμό της

Στη δεκαετία του ’80 και ενώ αρκετοί κατασκευαστές δυσκολεύονταν να βρουν την ταυτότητα τους, η Nissan συνέχισε το δρόμο της βασιζόμενη στις επιτυχίες του ’70 – τόσο στις αντιπροσωπείες αυτοκινήτων, όσο και στην πίστα. 

Στοχεύοντας στην αποδοτικότερη παραγωγή οχημάτων που πωλούνται στην Ευρώπη, η Nissan ολοκλήρωσε ένα ακόμα εργοστάσιο στο Σάντερλαντ της Αγγλίας το 1986. Το εργοστάσιο διακρίνεται για την παραγωγικότητα του μέχρι σήμερα, κατασκευάζοντας περίπου 400.000 οχήματα κάθε χρόνο.

Στην πίστα, ο θρύλος του Χόλυγουντ Πολ Νιούμαν έτρεξε με το Newman/Sharp Trans-Am 300ZX στα πρωταθλήματα SCCA GT1 του 1985 και 1986, κατακτώντας για τη Nissan το 50ο της πρωτάθλημα στον SCCA.

Η αλλαγή του σήματος σε Nissan ξεκίνησε με το Nissan Pickup, το οποίο ήταν και το πρώτο όχημα που βγήκε από τη νέα γραμμή παραγωγής της Nissan στο Βόλο το 1980. Τα πρώιμα μοντέλα συνέχισαν να πωλούνται ως Datsun, με την αλλαγή σήματος να γίνεται σταδιακά γύρω στο 1983-84.

Το 1988, ο οδηγός αγώνων Γκέοφ Μπράμπαμ κέρδισε το πρώτο από τα τέσσερα συνεχόμενα πρωταθλήματα οδηγών σπορ αυτοκινήτων της IMSA που κατέκτησε. Το Nissan GTP ZX-T του Μπράμπαμ ήταν σχεδόν ανίκητο εκείνη τη χρονιά, φτάνοντας εκπληκτικές ταχύτητες που ξεπερνούσαν τα 320 χιλιόμετρα την ώρα σε αρκετές πίστες και κερδίζοντας οχτώ συνεχόμενους αγώνες. Το πανίσχυρο GTP ZX-T διέθετε μία τούρμπο έκδοση του τρίλιτρου V6 κινητήρα που θα συναντούσε κανείς και στην τρίτη γενιά των Maxima και 300ZX της εποχής.

 

1990-1999: Η εποχή της ευελιξίας

 

Η Nissan επέδειξε την προσαρμοστικότητα της παραμένοντας πιστή στην κληρονομιά της, ενώ παράλληλα επεκτάθηκε σε νέα πεδία.

Το 1991 η Nissan απέσπασε το πρώτο της βραβείο από το αμερικανικό υπουργείο περιβάλλοντος, κάνοντας θαρραλέα βήματα προς την πράσινη τεχνολογία με τη συμμετοχή οχημάτων της σε δοκιμές χρήσης εναλλακτικών καυσίμων, ενώ λάνσαρε παράλληλα και το πρώτο της concept ηλεκτροκίνητου οχήματος. Το 1997 η Nissan απέκτησε άλλη μία κορυφαία διάκριση από το Γραφείο Προστασίας Περιβάλλοντος των ΗΠΑ.

Το 1992 η Nissan παρουσίασε τη δεύτερη γενιά του επιτυχημένου της supermini Nissan Micra, το οποίο έγινε το πρώτο ιαπωνικό μοντέλο που απέσπασε τον ευρωπαϊκό τίτλο του αυτοκινήτου της χρονιάς.

 

2000-2009: Νέες εκπλήξεις

 

Η Nissan κατάφερε σχεδόν να διπλασιάσει τόσο τον αριθμό των οχημάτων που προσέφερε, όσο και της πωλήσεις της. Μέσα σε 10 χρόνια, η πλούσια γκάμα της συμπεριέλαβε το πρώτο της φορτηγάκι μεγάλου μεγέθους, υβριδικές τεχνολογίες και ένα supercar του 21ου αιώνα. Και αυτή φαίνεται ότι ήταν μόνο η αρχή.

Έπειτα από μία απουσία έξι ετών, το θρυλικό σήμα Z επέστρεψε το 2002 με την παρουσίαση του πλέον καταξιωμένου Nissan 350Z. Κάτω από το καπό είδαμε έναν ζωηρό κινητήρα V6 3,5 λίτρων, ο οποίος απέδιδε 287 ίππους, με την ισχύ του να αυξάνει κάθε χρονιά όπου το μοντέλο παρέμενε στην παραγωγή. Το 2009 το 350Z αντικαταστάθηκε από το ισχυρότερο 370Z, το γρηγορότερο μοντέλο της σειράς.

Το πρώτο υβριδικό της Nissan: το 2007 η εταιρεία προσέφερε για πρώτη φορά μία πιο αποδοτική και καθαρή επιλογή σε σχέση με τους συμβατικούς βενζινοκινητήρες με το Altima Hybrid.

Ένας νέος θρύλος: με το GT-R, η Nissan κατάφερε να προσφέρει ένα πρωτόγνωρα προσιτό supercar. Χάρη στην εκπληκτική του επιτάχυνση, την κίνηση στους τέσσερις τροχούς, την επιθετική οδική συμπεριφορά και το τολμηρό στυλ, το αυτοκίνητο έχει γίνει ήδη κλασσικό.

 

2010-2020: Το πέρασμα της Nissan στην ηλεκτροκίνηση

Η Nissan έχει παίξει ηγετικό ρόλο στη μετάβαση της αυτοκινητοβιομηχανίας στην εποχή των ηλεκτρικών οχημάτων χάρη στην παρουσίαση του πλήρως ηλεκτρικού Nissan Leaf. Στη διάρκεια της δεκαετίας, ο κατασκευαστής έμεινε πιστός στην καινοτόμο του παράδοση προσφέροντας συναρπαστικά μοντέλα, όπως το Nissan Qashqai και νέες τεχνολογίες, όπως το πακέτο εξοπλισμού ασφάλειας Safety Shield 360. 

Το 2010 η Nissan λάνσαρε το Leaf, το πρώτο πλήρως ηλεκτρικό αυτοκίνητο μαζικής παραγωγής με μηδενικούς ρύπους. Η βασική μπαταρία των 24 kWh αναβαθμίστηκε σε 30 kWh το 2016, προσφέροντας 170 χιλιόμετρα αυτονομίας. Το νέο μοντέλο του 2018 διέθετε ολοκαίνουριο σχεδιασμό και μπαταρία 40 kWh, αυξάνοντας την αυτονομία σε 240 χιλιόμετρα, ενώ το 2019  το Leaf Plus προσέφερε την επιλογή μίας μπαταρίας των 60 kWh για εκτιμώμενη αυτονομία 360 χιλιομέτρων.