Alfa Romeo Tonale: η αποκάλυψη του νέου μικρό SUV

► Η Alfa Romeo αποκαλύπτει το νέο μικρό της SUV

► Στην γκάμα της περιλαμβάνονται ήπια ή και επαναφορτιζόμενα υβριδικά

► Το μοντέλο θα ανταγωνιστεί την BMW X1 από τα τέλη του Ιουλίου του 2022

 

Αυτή είναι λοιπόν η Tonale, το μικρό SUV της Alfa Romeo, το οποίο αποτελεί και το πρώτο εξηλεκτρισμένο μοντέλο στην ιστορία του κατασκευαστή, με τους μηχανικούς του να υποστηρίζουν ότι διαπνέεται από τον συναρπαστικό οδηγικό χαρακτήρα που χαρακτηρίζει τη μάρκα, σημειώνοντας ταυτόχρονη πρόοδο και στους τομείς της τεχνολογίας και της ποιότητας κατασκευής. 

Ο ανταγωνιστής των BMW X1 και Audi Q3 πρόκειται να διατεθεί στην ελληνική αγορά με ήπια υβριδικούς κινητήρες από τα τέλη του Ιουνίου, ενώ η κορυφαία υβριδική έκδοση θα ακολουθήσει αργότερα. Με ενδεικτική τιμή εκκίνησης τις 38.000 ευρώ, η Tonale δείχνει ικανή να επισκιάσει τον ανταγωνισμό.

Ο νέος σχεδιασμός της Tonale: ακριβώς όπως το concept

Τα καλά νέα είναι ότι η Tonale είναι εξαιρετικά πιστή στο concept car του 2019. Τα «σκιασμένα» τριπλά φωτιστικά σώματα είναι ακόμα εδώ, αν και δείχνουν πιο γεμάτα σε σχέση με το αυτοκίνητο που είδαμε στο σαλόνι της Γενεύης. Κατά τα άλλα οι αλλαγές περιορίζονται στην προσθήκη παραδοσιακών καθρεπτών και λαβών στις πόρτες, καθώς και στην απουσία χρωμίου στο παράθυρο και θα τις χαρακτηρίζαμε θετικές. 

Ο νέος επικεφαλής του τμήματος σχεδιασμού της Alfa Romeo, Αλεχάντρο Μεσονέρο Ρομάνος, εστιάζει  ιδιαίτερα στις κομψές τσακίσεις του καπό της Tonale. «Είναι ένα αυτοκίνητο που το ανακαλύπτεις σιγά-σιγά» δηλώνει σχετικά με τη δουλειά που ολοκληρώθηκε κάτω από την επίβλεψη του προκατόχου του, Κλάους Μπούσε. «Το καπό δείχνει πολύ απλό. Ωστόσο, μόλις αρχίσεις να προσέχεις τις γραμμές, τις επιφάνειες, διακρίνεις ένα επίπεδο πολυπλοκότητας που το κάνει πραγματικά όμορφο και κομψό».

«Στη μπροστινή όψη της Tonale συναντούμε μία νέα ερμηνεία της ασπίδας Scudetto, η οποία δένει πολύ καλά με τα φωτιστικά σώματα. Η ιδέα των φωτών 3x3 παραπέμπει στην SZ Zagato ή στην 159. Υπάρχει ένα οικείο στοιχείο, αλλά και ένας νέος τρόπος έκφρασης στη μπροστινή όψη, ενώ η ομοιογένεια διατηρείται με το σχεδιασμό των πίσω φώτων».

Πρώτη ματιά στο εσωτερικό

Το κόκπιτ είναι πολυτελές και εκλεπτυσμένο, σε μια δραματική βελτίωση σε σχέση με το φανταχτερό, αλλά τελικά κάπως φθηνό στην όψη εσωτερικό της Giulia του 2016 και της Stelvio του 2017. 

Η μεγαλύτερη πρόοδος αφορά τις ψηφιακές οθόνες: ο πίνακας οργάνων με το κλασσικό σχήμα που θυμίζει κιάλια φτάνει τις 12,3 ίντσες σε μήκος και περιλαμβάνει πολύ όμορφα γραφικά που ακολουθούν το μοτίβο 3x3 των φώτων. Προσθέστε και την κεντρική οθόνη αφής 10,25 ιντσών και έχετε γυάλινες επιφάνειες χειρισμού που η Alfa υποστηρίζει ότι αποτελούν τις μεγαλύτερες μέχρι σήμερα, παρόλο που η αίσθηση που αποπνέουν είναι περισσότερο αυτή της διακριτικότητας, παρά της τεχνολογικής υπερφόρτωσης. Ο οπίσθιος φωτισμός στο ταμπλό είναι πολύ όμορφος επίσης.

Τα ογκώδη μπροστινά καθίσματα της Tonale είναι επιβλητικά σε ύψος, αλλά αγκαλιάζουν τους επιβαίνοντες όπως ένα σπορ κάθισμα, ενώ χωρίζονται από μία πλατιά κεντρική κονσόλα που περιλαμβάνει έναν περίτεχνα σμιλεμένο χώρο τοποθέτησης μικρών αντικειμένων. Το τιμόνι είναι μεταξένιο στην αφή, οι διακόπτες είναι υψηλής ποιότητας και προσφέρουν στον οδηγό τη δυνατότητα επιλογής λειτουργίας οδήγησης. Στις εκδόσεις Veloce συναντούμε αλουμινένια κουμπιά αλλαγής ταχυτήτων. Η μόνη αδυναμία που διακρίνουμε είναι ότι η αίσθηση της κονσόλας ανάμεσα στα δύο καθίσματα είναι κάπως κούφια, σαν να λείπει η επένδυση. 

Στα πίσω καθίσματα, ένας επιβάτης ύψους άνω του 1,80 θα βρει αρκετό χώρο για τα πόδια του ακόμα κι αν ο οδηγός είναι εξίσου ψηλός, παρά το σχετικά μικρό μήκος των 4,53 μέτρων της Tonale. Οι διαστάσεις 1,84 μέτρου σε πλάτος και 1,6 σε ύψος είναι απόλυτα συγκρίσιμες με αυτές της BMW X1 ή του Audi Q3.

 

Προδιαγραφές ήπια υβριδικών κινητήρων

«Η Tonale αποτελεί μία πλήρως εξηλεκτρισμένη πρόταση: το ήπια υβριδικό σύστημα των 48 volt προσφέρει ενδιαφέροντα χαρακτηριστικά, καθώς και μία φορτιζόμενη υβριδική έκδοση υψηλών επιδόσεων», δηλώνει ο διευθυντής της Alfa Romeo, Ζαν-Φιλίπ Ιμπαρατό. «Και φυσικά, έχουμε την οδική συμπεριφορά μιας Alfa Romeo. Ο εξηλεκτρισμός αποτελεί μέρος του αυτοκινήτου, αλλά δεν κυριαρχεί στο αυτοκίνητο. Πρόκειται πρώτα για μία Alfa Romeo και έπειτα για ένα υβριδικό μοντέλο».

Οι βασικοί κινητήρες είναι ένα ζευγάρι από ήπια υβριδικά συστήματα των 48 volt.  Σε αντίθεση με αρκετά μοντέλα mHEV που αντικαθιστούν το δυναμό από μία μίζα/γεννήτρια, η οποία παίρνει κίνηση μέσω ιμάντα (BISG), παρέχοντας πρόσθετη ροπή και ανάκτηση μηχανικής ενέργειας – ενώ υποστηρίζει και τη λειτουργία του συστήματος stop/start – η Tonale διαθέτει έναν μικρό ηλεκτροκινητήρα στην είσοδο ισχύος ενός κιβωτίου 7 σχέσεων με διπλό συμπλέκτη. 

Στα πίσω καθίσματα, ένας επιβάτης ύψους άνω του 1,80 θα βρει αρκετό χώρο για τα πόδια του ακόμα κι αν ο οδηγός είναι εξίσου ψηλός, παρά το σχετικά μικρό μήκος των 4,53 μέτρων της Tonale. Οι διαστάσεις 1,84 μέτρου σε πλάτος και 1,6 σε ύψος είναι απόλυτα συγκρίσιμες με αυτές της BMW X1 ή του Audi Q3.

 

Προδιαγραφές ήπια υβριδικών κινητήρων

«Η Tonale αποτελεί μία πλήρως εξηλεκτρισμένη πρόταση: το ήπια υβριδικό σύστημα των 48 volt προσφέρει ενδιαφέροντα χαρακτηριστικά, καθώς και μία φορτιζόμενη υβριδική έκδοση υψηλών επιδόσεων», δηλώνει ο διευθυντής της Alfa Romeo, Ζαν-Φιλίπ Ιμπαρατό. «Και φυσικά, έχουμε την οδική συμπεριφορά μιας Alfa Romeo. Ο εξηλεκτρισμός αποτελεί μέρος του αυτοκινήτου, αλλά δεν κυριαρχεί στο αυτοκίνητο. Πρόκειται πρώτα για μία Alfa Romeo και έπειτα για ένα υβριδικό μοντέλο».

Οι βασικοί κινητήρες είναι ένα ζευγάρι από ήπια υβριδικά συστήματα των 48 volt.  Σε αντίθεση με αρκετά μοντέλα mHEV που αντικαθιστούν το δυναμό από μία μίζα/γεννήτρια, η οποία παίρνει κίνηση μέσω ιμάντα (BISG), παρέχοντας πρόσθετη ροπή και ανάκτηση μηχανικής ενέργειας – ενώ υποστηρίζει και τη λειτουργία του συστήματος stop/start – η Tonale διαθέτει έναν μικρό ηλεκτροκινητήρα στην είσοδο ισχύος ενός κιβωτίου 7 σχέσεων με διπλό συμπλέκτη.

Παράγοντας 20 ίππους και 5,6 κιλά ροπής, ο μικρός ηλεκτροκινητήρας κινεί τους μπροστινούς τροχούς. Είναι σε θέση να ξεκινήσει το αυτοκίνητο από στάση, όπως και να βοηθήσει στο μποτιλιάρισμα, ή στους ελιγμούς παρκαρίσματος. Προσφέρει επίσης ανώτερα επίπεδα ανάκτησης ενέργειας, διαθέτοντας τη δυνατότητα ακόμα και να απενεργοποιήσει εντελώς τον κινητήρα εσωτερικής καύσης σε κίνηση με σταθερή ταχύτητα – πράγμα που ένα σύστημα BISG δεν είναι σε θέση να προσφέρει.

Ο κινητήρας εσωτερικής καύσης είναι ένας τούρμπο τετρακύλινδρος 1,5 λίτρου με υψηλή σχέση συμπίεσης, άμεσο ψεκασμό καυσίμου υψηλής πίεσης και μεταβλητό χρονισμό βαλβίδων. Το τελευταίο είναι σημαντικό γιατί επιτρέπει το καθυστερημένο κλείσιμο της βαλβίδας εισαγωγής, πράγμα ζωτικό για τον κύκλο Miller του κινητήρα και τη συνεργασία του με το τούρμπο, προσφέροντας σημαντική οικονομία καυσίμου.

Ο κινητήρας παράγει 130, ή 160 ίππους με τη συνοδεία ενός τούρμπο μεταβλητής γεωμετρίας. Η μέγιστη ροπή αγγίζει τα 18 κιλά. Η Alfa Romeo ισχυρίζεται ότι συνδυάζει την οικονομία καυσίμου ενός πετρελαιοκινητήρα με ισχυρή, γραμμική επιτάχυνση: ο ηλεκτροκινητήρας συμπληρώνει ροπή στις χαμηλές στροφές και πριν αναλάβει το τούρμπο. Στις δοκιμές κατανάλωσης σε κύκλο WLTP, η Alfa ισχυρίζεται ότι το ηλεκτρικό σύστημα είναι σε λειτουργία περίπου στο 50% του χρόνου.

 

Προδιαγραφές επαναφορτιζόμενων υβριδικών κινητήρων

Η κορυφαία έκδοση διαθέτει υβριδικό σύστημα που φορτίζει, συνδυάζοντας το γνωστό τούρμπο κινητήρα MultiAir 1,3 λίτρου της Fiat με έναν ηλεκτροκινητήρα 121 ίππων στο πίσω μέρος, ο οποίος τροφοδοτείται από μία μπαταρία των 15,5 kWh. Ο κινητήρας 180 ίππων κινεί τους μπροστινούς τροχούς μέσω ενός αυτόματου μετατροπέα ροπής 6 σχέσεων, ενώ ο ηλεκτροκινητήρας κινεί τους πίσω τροχούς, με το συνδυασμό να προσφέρει ισχύ 275 ίππων και τετρακίνηση Q4. 

Η Alfa ισχυρίζεται ότι η PHEV έκδοση μπορεί να φτάσει τα 100 χιλιόμετρα από στάση μέσα σε 6,2 δευτερόλεπτα, μια επίδοση που υπολείπεται μόλις λίγα δέκατα σε σχέση με ένα Golf GTI, αλλά παραμένει 2,4 δευτερόλεπτα πιο αργή σε σχέση με τη συναρπαστική Stelvio Quadrifoglio.

Ωστόσο, ο Ζαν-Φιλίπ Ιμπαρατό είχε θέσει έναν ακόμα στόχο, προτρέποντας τους μηχανικούς να αυξήσουν τις δυνατότητες της μπαταρίας. Αποτέλεσμα αυτού είναι η δυνατότητα του μοντέλου να διανύσει 60 χιλιόμετρα με μηδενικές εκπομπές ρύπων. Η Alfa θεωρεί ότι τόσο η επιτάχυνση, όσο και η αυτονομία είναι κορυφαίες στην κατηγορία, αφού είναι σίγουρο ότι επισκιάζουν τα BMW X1 225xe και Audi Q3 TFSI e.

Διαθέσιμοι θα είναι επίσης ένας τετρακύλινδρος πετρελαιοκινητήρας 130 ίππων, καθώς και ένας δίλιτρος τούρμπο βενζινοκινητήρας με τετρακίνηση που θα προσφέρεται αποκλειστικά στη Βόρεια Αμερική και στη Μέση Ανατολή.

 

Αναβαθμισμένη αρχιτεκτονική από τη Jeep

Πώς θα κινηθεί η Tonale στο πέρασμα των ιταλικών Άλπεων από το οποίο αντλεί το όνομα της; Το αυτοφερόμενο πλαίσιο της αποτελεί μία αναβαθμισμένη εκδοχή της πλατφόρμας «small wide» που συναντήσαμε στο Jeep Compass και το Renegade. Τα υλικά είναι διαφορετικά, στοχεύοντας στην αύξηση της ακαμψίας και την ελαχιστοποίηση του πρόσθετου βάρους – ο στόχος είναι 1600 κιλά για το mHEV και 1850 για το επαναφορτιζόμενο υβριδικό – ενώ η ηλεκτρονική αρχιτεκτονική είναι εντελώς νέα.

Η ανεξάρτητη ανάρτηση αποτελείται από γόνατα McPherson εμπρός και πίσω. Στον πίσω άξονα, δύο ανεξάρτητοι εγκάρσιοι σύνδεσμοι και ένας ανεξάρτητος διαμήκης σύνδεσμος συνδέονται στο ακραξόνιο, σχηματίζοντας αυτό που η Alfa αποκαλεί γόνατο με τρεις βραχίονες. Οι μηχανικοί υποστηρίζουν ότι ο παραπάνω σχεδιασμός μεγιστοποιεί την πλευρική ακαμψία και απομονώνει τα διαμήκη φορτία, προσφέροντας αυξημένο κράτημα και άνεση.

Η κατανομή βάρους προσεγγίζει το 50:50 για το plug-in υβριδικό, αν και δε μπορεί να πει κανείς το ίδιο για τα ήπια υβριδικά μοντέλα που φέρουν μεγαλύτερο ποσοστό του βάρους τους μπροστά. Οι τροχοί έχουν μεγέθη από 18 ως 20 ίντσες: οι δύο κορυφαίες εκδόσεις τους διαθέτουν το πολύ όμορφο σχέδιο της Alfa με τις πέντε τρύπες.

 

Προσαρμοζόμενα αμορτισέρ και άμεσο σύστημα διεύθυνσης

Οι βασικές εκδόσεις της Tonale διαθέτουν αμορτισέρ επιλεκτικής απόσβεσης συχνοτήτων, με το υδραυλικό σύστημα να μεταβάλλει τη δύναμη απόσβεσης από χαμηλή προς υψηλή, ανάλογα με τις οδηγικές συνθήκες και τον τρόπο οδήγησης. Οι εκδόσεις Veloce διαθέτουν αναβαθμισμένα, ηλεκτρονικά ρυθμιζόμενα αμορτισέρ της Marelli, τα οποία ρυθμίζονται από τον επιλογέα λειτουργίας οδήγησης DNA της Alfa. Οι λειτουργίες Advanced Efficiency (η οποία προσφέρει πλήρως ηλεκτρική λειτουργία με τον κινητήρα PHEV) και Normal χρησιμοποιούν τη ρύθμιση Comfort, ενώ μία ηλεκτρικά ρυθμιζόμενη βαλβίδα σκληραίνει την ανάρτηση στη λειτουργία Dynamic. 

«Εξελίξαμε αυτή την ανάρτηση ειδικά για την Tonale, δουλέψαμε πολύ σκληρά σε αυτό», δηλώνει ο επικεφαλής προϊόντων Λουίς Μιγκέλ Ντάσο Λανγκ. «Θελήσαμε να διατηρήσουμε την αίσθηση μιας Giulia ή Stelvio και κυρίως την άμεση αίσθηση του συστήματος διεύθυνσης – όπως αρμόζει σε μια Alfa». 

Ο επικεφαλής προϊόντων της Alfa Romeo θεωρεί ότι η Tonale διαθέτει τη διασκεδαστική οδηγική ευελιξία των αδελφών της μοντέλων, χάρη στη γρήγορη σχέση μετάδοσης 13.6:1 του συστήματος διεύθυνσης και τη γεωμετρία του μπροστινού άξονα που αποσκοπεί στην καλύτερη αίσθηση και απόκριση στις στροφές. «Προφανώς είναι ένα αυτοκίνητο για οδηγούς, θέλαμε όμως να είναι και ένα άνετο αυτοκίνητο, με αρκετό χώρο για την οικογένεια. Αναζητήσαμε μία καλή ισορροπία ανάμεσα στον οδηγό και τους υπόλοιπους επιβαίνοντες».

Τα ήπια υβριδικά μοντέλα διαθέτουν δυναμική κατανομή ροπής που προσομοιώνει την αίσθηση ενός ηλεκτρονικού μπλοκέ διαφορικού φρενάροντας τους εξωτερικούς τροχούς στις στροφές, ώστε να περιορίσει την υποστροφή και να προσφέρει αμεσότερη απόκριση στην είσοδο της στροφής. Η Alfa μιλά θετικά επίσης για το ολοκληρωμένο σύστημα πέδησης της (IBS), με την ηλεκτρονική ενεργοποίηση του να εξοικονομεί βάρος χάρη στην απουσία μηχανικής σύνδεσης. Οι εκδόσεις Veloce εξοπλίζονται με τετραπίστονες δαγκάνες από τη Brembo.

Σημαντική ποιοτική αναβάθμιση

Ο σχεδιασμός της Tonale είχε κλειδώσει πριν από τον ερχομό του Αλεχάντρο Μεσονέρο-Ρομάνος τον Ιούλιο του 2021, όμως ο διευθυντής Ζαν-Φιλίπ Ιμπαρατό ζήτησε από τον επικεφαλής του σχεδιασμού να βελτιώσει την αίσθηση ποιότητας του αναμενόμενου best seller της εταιρείας. Αυτό σήμαινε άφθονες συναντήσεις με τους μηχανικούς στο Πομιλιάνο Ντ’άρκο, στο εργοστάσιο που ξεκίνησε με την κατασκευή της Alfasud, όπου στήθηκε και η νέα γραμμή παραγωγής της Tonale. 

Ο Ιμπαρατό πραγματοποίησε μία αντίστοιχη ποιοτική αναβάθμιση από τη θέση του επικεφαλής της Peugeot, διατηρώντας την ίδια φιλοδοξία και για τον ιταλικό κατασκευαστή: «Η Tonale θα λανσαριστεί όταν θα έχουμε το κατάλληλο επίπεδο ποιότητας χωρίς κανέναν συμβιβασμό» δήλωσε εμφατικά ο διευθυντής. 

Προκειμένου να καθησυχάσει τους ανήσυχους πελάτες, η Tonale συνοδεύεται από πενταετή εγγύηση, η οποία επεκτείνεται σε 8 χρόνια, ή 150.000 χιλιόμετρα για τις μπαταρίες των υβριδικών συστημάτων. Η Alfa χρησιμοποιεί μάλιστα τεχνολογία μη εναλλάξιμων διακριτικών (NFT) για να καταγράψει η ίδια το ιστορικό service των αυτοκινήτων, σε μία προσπάθεια να ενισχύσει τις αξίες μεταπώλησης.

Θα υπάρξει έκδοση υψηλών επιδόσεων Quadrifoglio; 

«Πάντα θα έχουμε μια Quadrifoglio στην κορυφή της γκάμας μας για κάθε νέα Alfa Romeo – με την προϋπόθεση ότι θα έχω μπροστά μου το κατάλληλο επίπεδο επιδόσεων» λέει ο διευθυντής Ζαν-Φιλίπ Ιμπαρατό. «Οι επιδόσεις μιας Quadrifoglio πρέπει να αποδίδουν μία άγρια αίσθηση και αυτό συμπεριλαμβάνει και τα συστήματα ηλεκτροκίνησης». 

«Ετοιμάζουμε μία πιθανή έκδοση Quadrifoglio για την Tonale. Για την ώρα, το υψηλότερο επίπεδο ισχύος που έχω να σας δώσω είναι 275 ίπποι. Θα μπορούσαμε άνετα να φτάσουμε τους 300, αλλά δεν είναι αυτή η πρόθεση μας όταν μιλάμε για μία Quadrifoglio. Οπότε αν δε δω [αρκετή] ιπποδύναμη, δε θα δώσω το πράσινο φως. Όμως συνεχίζουμε να εργαζόμαστε πάνω σε αυτό.»